Så kan du jobba med en podd i undervisningen

Studenterna hör av sig med tips om ämnen de vill höra mer om. Andra berättar att de inspirerats att börja doktorera eller har fått idéer till ämnen för uppsatser. Studie- och yrkesvägledarprogrammets podd har runt 5 000 lyssnare sedan starten och sänder mellan tre och fyra program per termin.

Aino Collmar och Annika Davén. Här spelar de in podden i en inspelningsstudio på institutionen. 

– Vi såg ett behov av att kunna ha fördjupade samtal om ämnen som inte riktigt får plats i undervisningen, säger Aino Collmar och Annika Davén, som ligger bakom podden. Båda undervisar på studie- och yrkesvägledarprogrammet, Aino som universitetsadjunkt och Annika är timlärare. Tanken är att podden ska vara ett forum för alla som är intresserade av professionella samtal, även yrkesverksamma. 

Ämnen de har tagit upp är digital vägledning, normkritiska samtal och hur man kan prata om existentiella frågor, och vilka grepp man kan ta till då. 

Att producera en podd har visat sig lättare än de räknat med. 

– Människor gillar att prata om sina intresseområden så vi har faktiskt inte haft några problem att få till gäster - varken inom akademin eller yrkesverksamma. Utrustningen behöver inte heller vara särskilt dyr och det går att spela in över zoom. 

De har också lärt sig under resan och dragit ned på ambitionsnivån. Tidigare hade två gäster per program och nu har de valt att ha en gäst i taget. Klippningen är det moment som har varit svårast. 

– Det en del jobb med framförallt klippning, men med tiden har vi lärt oss vad som är viktigt och inte. Och vi blir bättre på det hela tiden. 

Hur går det till när ni spelar in en podd? Var spelar ni in och vad har ni för utrustning? 

– När vi träffar en gäst live använder vi en liten mikrofon som heter ”zoom”. Men ofta intervjuar vi personer på distans över appen zoom och spelar in ljudet. Vi spelar in hemma hos någon av oss eller i ett videokonferensrum som finns på institutionen. Här spelade vi in det senaste avsnittet med Daniel Hailemariam, som också undervisar på programmet, bland annat på kursen professionella samtal.

Programmet med Daniel Hailemariam handlar om kulturkrockar och hur man lyssnar med nyfikenhet och empati. 

Vad är vinsten med att ha en podd vid sidan av undervisningen?

– Den pedagogiska vinsten är tidsaspekten, vi hinner reflektera och fördjupa ett ämne och vi når fler studenter på tider som passar dem. 

Hur har studenterna tagit emot podden? 

– De hör av sig med tips på innehåll och berättar att de blivit inspirerade att till exempel våga doktorera eller söka sig till olika branscher, eller berättar att de fått idéer till sina uppsatser.  

Vägledningspodden sände sitt första program 2019 och har snart 5 000 unika lyssnare på de tretton program som sänts. 

Till Vägledningspodden

 

Mikrofonen zoom använder Aino och Annika när de intervjuar sina gäster live.
När Aino och Annika intervjuar sina gäster live använder de mikrofonen zoom.