”Som yrkeslärare möter man väldigt många olika utmaningar”

För att uppmärksamma Världslärardagen den 5 oktober har vi ställt några frågor om lärande och undervisning till universitetsläraren Janne Kontio. Han undervisar på Yrkeslärarprogrammet, har skrivit böcker om undervisning, och driver lärar-podcasten Poddagogen, tillsammans med Sofia Lundmark, Södertörns högskola.

Janne Kontio och Sofia Lundmark på Bokmässan 2023.
Janne Kontio och Sofia Lundmark på Bokmässan i Göteborg, i september 2023.
 

Vilka utmaningar möter man när man ska undervisa i yrkesämnen?

– Som yrkeslärare möter man väldigt många olika utmaningar. Det är ju en del av tjusningen med att arbeta som lärare, just att du leder en verksamhet där man arbetar med människor som inte alltid gör som man planerat. 

– Jag brukar använda begreppet dilemman; det sätter fingret på att många av de situationer man som lärare hamnar i inte har ett givet svar, där konsekvenserna av ens handlingar inte riktigt kan förutses. 

– Vi forskare är övertygade om att vi med hjälp av våra studier kan stötta lärare att fatta beslut som vilar på vetenskaplig grund, och att lärarens undervisning står i ständig utveckling. 

– I några nyligen utgivna böcker försöker vi ge lärare verktyg för att hantera utmaningar i sin vardag. Yrkesdidaktiska dilemman (2021), används flitigt i yrkeslärarutbildningen och visar på en hel del utmaningar som är specifika för just yrkeslärare; att kunna balansera sina identiteter som yrkesutövare och pedagog, att samarbeta kring lärandet med arbetsgivare och praktikplatser, att möta yrkeslivets ökade krav kring yrkestexter och digitalisering.

Fler böcker i ämnet om ni vill läsa vidare: Digitala didaktiska dilemman (2022), och Fritidsdidaktiska dilemman (väntas publiceras i vinter).

Tre snabba råd till dig som ny lärare, utifrån min erfarenhet av att ha varit nybakad lärare och nu som lärarutbildare.

 

Har du några tips till nya lärare om lärande och undervisning?

– Mina tre snabba råd till dig som ny lärare, utifrån min erfarenhet av att ha varit nybakad lärare och nu som lärarutbildare är följande: 

  1. Tänk på det här arbetet som ett kollegialt arbete. Den gamla föreställningen om läraryrket som ensamt katederarbete är förlegad och behöver ersättas av kollegialitet, samplanering, sambedömning och andra samarbeten för att vi ska bli hållbara för ett helt yrkesliv. Ta hjälp av varandra! 
  2. Fortbilda dig. Lyft frågan om fortbildning vid varje löne- och medarbetarsamtal med din arbetsgivare. Fortbilda er på jobbet, starta en läsecirkel, gå en kurs ihop. Håll dig uppdaterad kring de senaste rönen när du diskar eller åker buss genom att lyssna på en podd! Varför inte kolla in Poddagogen; en podd för lärare, av lärare, om pedagogik? 
  3. Håll kontakten med universitetet och med dina studiekamrater. Dina kursare kommer att vara i samma situation som du, stötta varandra i livet utanför och efter studierna. Därtill anordnar universitetet flera givande aktiviteter för dig även efter att du har tagit din lärarexamen; gå på ett lunch-seminarium, ta en kvällskurs eller fika med andra alumner.
 

Hur används ny teknik och AI i undervisningen?

– Svensk skola och undervisning har under de senaste decennierna genomgått en omfattande digitaliseringsprocess. 

– Under pandemin fick alla vi som undervisar vid universitetet plötsligt gå en snabbkurs i digitalisering, när hela samhället ställde om så ställde även vi om vår undervisning till att vara helt digital. Efter att pandemin släppte taget om oss och vi tilläts tillbaka in på campus igen så insåg vi ändå att många av de verktyg vi lärt oss att bemästra under pandemin faktiskt kunde underlätta för oss i vår undervisning, och därför ser vi att en hel del av de digitala insatserna vi gjorde under pandemin lever kvar. 

– Men med digitaliseringen kommer också nya utmaningar och dilemman, det gick helt enkelt inte att bara flytta över en analog undervisning in i ett Zoom-rum, vi var tvungna att tänka om och tänka nytt (för mer diskussioner kring detta, se Digitala didaktiska dilemman, 2022). 

– Just nu står vi lärare inte bara inför frågor som rör bildspelspresentationer, distansundervisning och skärminspelade föreläsningar – nu måste vi också hantera frågan om hur vi ska möta de möjligheter och utmaningar som kommer med artificiell intelligens och alla de verktyg som hjälper och försvårar undervisning och lärande. Är det rimligt att fortsätta att basera examinationer på hemtentor som kan skrivas med AI? Vad går förlorat om hemtentor ersätts med salstentor? Om det inte går att förbjuda AI, kan vi istället överväga att ta hjälp av AI i vår undervisning och i studenternas lärprocesser? Här måste vi lärare stå vid frontlinjen och överväga, diskutera och fatta svåra beslut – tillsammans.

Länk till podcasten Poddagogen:

Poddagogen

Janne Kontio driver Poddagogen tillsammans med Sofia Lundmark, Södertörns högskola, och i samarbete med Skolporten.