Utbildningens roll för att främja kunskap för hållbarhet

Hållbarhetsforum är ett evenemang i regi av universitetsalliansen Stockholm trio med syfte att mötas, bygga nätverk och skapa samverkan inom ramen för hållbar utveckling. Michael Håkansson, lektor i pedagogik, deltar i årets Hållbarhetsforum, i en panel om universitetens roll, mandat och kompetens när det gäller att främja kunskap för hållbarhet.

Bild med ikoner och mönster i gröna färger.
Foto: Mostphotos

Vad ska ni diskutera i er panel på Hållbarhetsforum?

– På Hållbarhetsforum kommer det att arrangeras två panelsamtal som utgår från det globala målet nummer 4. Målet innebär att det behövs en inkluderande och rättvis utbildning av hög kvalitet för att kunna uppnå de andra 16 globala målen för hållbar utveckling.

– I den panel som jag ingår i är temat att belysa universitetens roll, mandat och kompetens som del i undervisning för att främja hållbar utveckling. Mitt huvudsakliga bidrag är att illustrera didaktikens nytta. Didaktik är vetenskapen om undervisning.

– Min utgångspunkt är att ett framgångsrikt främjande av hållbar utveckling ser kunskap om hållbar utveckling och förmågan att utbilda för hållbar utveckling som integrerade och odelbara.

Du undervisar kurser i hållbarhetsfrågor på Stockholms universitet, vad handlar de om?

– Jag har kursansvar för två kurser, dels en fristående kurs om att utbilda för hållbar utveckling, som riktar sig både till lärare och personer som utbildar på företag och i organisationer, exempelvis kommunikatörer, eller HR-personal.

– Kursen är praktiskt inriktad så att deltagarna ska få verktyg kring hur man kan organisera och kommunicera en undervisning förhållbar utveckling. De verktygen används sedan för att utveckla ett undervisningsmaterial, dvs en lektion, en webbaserad kurs, en podcast eller en folder/broschyr, beroende på syfte och målgrupp.

– Den andra kursen ges på uppdrag av Skolverket och den riktar sig till skolledare, och handlar om hur de kan organisera skolans verksamhet så att hållbarhetsperspektivet, dvs de ekologiska, sociala och ekonomiska utmaningar som ingår i Agenda 2030 och de 17 globala målen, blir en naturlig del där det huvudsakliga syftet är att eleverna ska få ett kvalitativt lärande för hållbar utveckling.

Frågor om hållbar utveckling är ett ämne laddat med känslor då det handlar om våra sätt att leva.

Har hållbarhetsarbetet gått framåt, når vi målen? Vad är annars hindren att nå målen, och möjliga åtgärder?

– Om jag ska uttala mig om utbildningssektorn så går det anmärkningsvärt långsamt. Anmärkningsvärt då de stora mediekanalerna återkommande rapporterar om klimatförändringens konsekvenser.

– Övergripande ser jag två huvudsakliga synvändor för att nå det globala målet 4. Idag struktureras både ungdomsskolan och högre utbildning av en uppdelning i skolämnen, discipliner, institutioner eller fakulteter som gör det svårt att fånga det transdisciplinära perspektivet som är utmärkande för hållbar utveckling.

– Den andra synvändan är avhängig den första. Hållbar utveckling är ingenting nytt som ska tillföras. Bland skolämnen, discipliner och institutioner finner vi ekologi, ekonomi och sociologi och synvändan är att integrera dessa tre perspektiv till ett förhållningssätt.

– Men avslutningsvis måste jag nämna att frågor om hållbar utveckling är ett ämne laddat med känslor då det handlar om våra sätt att leva. Vad som betyder något för oss. Hållbar utveckling utmanar vad vi över tid utvecklat som viktiga delar i våra liv och som vi nu måste vänja oss av med. Att ändra vårt sätt att leva är alltså förknippat med både smärta att ändra något som är viktigt, och sedan en sorg över något som vi saknar, som varit viktigt för oss. Och som grädde på moset ska undervisningen utveckla en vilja att främja hållbar utveckling, d v s att vilja främja förändringar av livsstilar som kräver höga koldioxidutsläpp.

Hållbarhetsforum

Hållbarhetsforumet arrangeras av universitetsalliansen Stockholm trio, som består av Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet. Alliansen syftar till att fördjupa samarbetet mellan de tre lärosätena samt att stimulera till bredare möten, diskussioner och erfarenhetsutbyte mellan akademi, näringsliv, politik och civilsamhället för att aktivt realisera en hållbar samhällsomställning.

Mer om:

Hållbarhetsforum 2023