"Ambitionen är att jobba med analys- eller utredningsarbete i frågor som rör barn och ungas hälsa"

Nicholas, termin 6, berättar och varför han valde programmet, användbara kurser, var han gjorde sin praktik, mm.

Jag gjorde min praktik på analysavdelningen vid Skolverket. Där hade jag åtta veckor med mycket varierat arbete.

Nicholas, Stockholms universitet
Foto: Privat

Vad gjorde du innan och varför ville du läsa just det här programmet?

– Innan jag började på kandidatprogrammet arbetade jag som naprapat. Efter några år inom vårdsektorn växte en önskan fram att arbeta med folkhälsofrågor på systemnivå, främst motiverad av att potentiellt kunna hjälpa fler människor genom mitt arbete. Efter lite research hittade jag det relativt nystartade kandidatprogrammet (POF) som erbjöd flera kurser som fångade mitt intresse.

– Först och främst tycker jag programmets två byggstenar, pedagogik och folkhälsovetenskap, utgör en mycket intressant kombination. Att skaffa sig en bred och uppdaterad förståelse av olika folkhälsofrågor tilltalade mig med min bakgrund inom vården. För att arbeta på systemnivå kändes det som en bra pusselbit att ha på plats, och med en bättre helhetsförståelse av sektorn tänkte jag det kom till att underlätta framtida utmaningar inom yrkeslivet. Den pedagogiska delen var initialt något mer svårbegriplig. För mig hade ordet pedagogik varit synonymt med läraryrket. Nu när jag snart är klar, är det skönt att ha fått förståelsen av att det handlar om långt flera saker, men förenklat gäller det påverknings- och tillägnelseprocesser. Visserligen något högst relevant för lärare, men också angelägna färdigheter för ett flertal andra yrken.

Vad är det bästa med att läsa programmet? Är det någon kurs som du tycker varit extra användbar, i så fall varför?

– Det bästa med programmet är mångfalden av perspektiv man introduceras till samt det multum av olika färdigheter som växer fram som konsekvens av de varierade kurserna man går.

– Utöver hur programmet har inspirerat en bättre helhetsförståelse för hur folkhälsosektorn har gemensamma beröringspunkter med övriga delar av samhället, underläts det med hjälp av de många ontologiska ansatser introducerat i kurserna från kurserna inom ramen av pedagogikämnet. Hur lyckas en hälsokampanj förmedla önskad budskap? Hur formuleras rekommendationer optimalt gentemot vissa åldersgrupper? Vilka strukturerar eller sociala determinanter ligger bakom den ojämlika folkhälsan man regelbundet bemöts av i exempelvis media? Att ges alternativa perspektiv för att tolka eller bearbeta denna typ av information ger inte bara verktyg för att deskriptivt beskriva sådant, men utmanar och utvecklar även relevanta analytiska förmågor som gör att man kan bearbeta informationen kritisk och sedan uttala sig efter att ha bildat egna åsikter kring ämnet. Visserligen beskriver detta också ambitionen till högskolekurser generellt, men beskrivningen är fortfarande högst aktuell för lärdomarna och kunskapsutbyte kandidatprogram möjliggör.

Om jag skulle lyfta några kurser lite extra så skulle det vara:

  • Projektarbete(kursen): Användbar och relevant om man avser jobba i projektgrupper. Utmanar studenternas mångsidiga förståelse efter nästan två år av kandidatprogrammet och ger ett effektivt kvitto på hur mycket man som student har lärt sig under två år. Det är ett fyndigt sätt att poängtera för studenter vilka kunskaper man har tillägnat sig som inte nödvändigtvis framkommer tydligt när man först och främst fokuserar på att prestera på nästa tentamina.
  • Kurserna Grundläggande folkhälsovetenskap, Vanliga folkhälsoproblem? Väger till (o)hälsa och Sociala faktorer och hälsa: Dessa kurser utgör ett konstruktivt sätt att bilda en bred kunskapsbas inom ämnet folkhälsa som sedan utgör byggstenarna för resten av programmet.
  • Hälsokommunikation: Examinationen inspirerar egenskaper hos medstudenter som uppmanar konstnärliga och innovativa sidor med relativt fria tyglar som inte nödvändigtvis finns inom ramarna för övriga högskolekurser.
  • Ett folkhälsoperspektiv på beroendeframkallande substanser och beteenden: Kursens innehåll tangerar ofta studenters förförståelse och bäddar för många spännande diskussioner.

Den preliminära planen för examensarbete är att utföra en kvalitativ studie som undersöker skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa bland elever.

Vad vill du jobba med efter examen?

– Ambitionen de närmaste åren är att jobba med analys- eller utredningsarbete avseende frågor som rör barn och ungas hälsa. Jag hoppas att framtida arbete kan göra skillnader som hjälper både på aggregerad- och individnivå, huruvida det handlar om sociala förändringar, jämställdhetsfrågor eller policyarbete.

Var gjorde du praktik och hur var det, och vad skriver du ditt examensarbete om?

– Jag gjorde min praktik på analysavdelningen vid Skolverket. Där hade jag åtta veckor med mycket varierat arbete. Från det mer glamorösa bearbetningsarbetet av datamaterial till det mindre glamorösa som massutskick av undersökningar eller framtagande av aktuella e-postadresser till respondenter. Överlag en mycket positiv upplevlese med stor frihet under ansvar, givande diskussioner och inspireradnde miljö att känna sig som en intergrerad del av. 

– Den preliminära planen för examensarbete är att utföra en kvalitativ studie som undersöker skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa bland elever. Även om området redan är undersökt är det ett perspektiv som känns relevant att kontinuerliga uppdatera och nyansera med framtagande av aktuella aktörers åsikter.

Något annat du skulle vilja förmedla till någon som funderar på utbildningen?

– Jag vill betona att programmet ger studenter flera färdigheter och kunskaper som är eftertraktade inom flera olika sektorer. Det kan vara ett utmanande program som kommer att utveckla och utmana din förståelse för olika dimensioner av samhället och inspirera dig att reflektera kring samhället på nya sätt.

– Det är idealiskt för dig som redan är intresserad av folkhälsofrågor, beteendevetenskap, psykologi eller sociologi, men även för dig som önskar gå ett kandidatprogram med en profil inom det samhällsvetenksapliga som ger studenter användbara färdigheter innan man specialiserar sig. Har du en önskan om att plugga vidare till en master eller gå in i arbetslivet är jag övertygad om att upplägget till programmet är så pass genomtänkt att du kommer besitta verktyg som är användbara för båda riktnignarna.

På denna sida