Vem ska läsa pedagogik?

Gustav Lymer är docent i pedagogik och undervisar bland annat på grundkursen pedagogik I. Här berättar han om ämnet och sin forskning.

Gustav Lymer. Foto: Privat
Gustav Lymer. Foto: Privat

Pedagogiken handlar om något helt centralt för vad det innebär att vara människa, nämligen lärande, utveckling och förändring.

Vem ska läsa pedagogik?

– Alla som har ett intresse för människors lärande och utveckling i olika sammanhang, men även de som är intresserade av att förstå hur t.ex. organisationer fungerar; pedagogiken handlar om påverkans- och förändringsprocesser även för sådana större enheter.

Varför är det intressant med studier i pedagogik?

– Studier i pedagogik är intressant bland annat för att ämnet är så brett, med förgreningar i psykologi, sociologi, kommunikationsvetenskap och organisationsteori (för att nämna några fält som pedagogiken tangerar). Men också för att pedagogiken handlar om något helt centralt för vad det innebär att vara människa, nämligen lärande, utveckling och förändring.

Vad forskar du om just nu? 

– Just nu arbetar jag med ett forskningsprojekt som handlar om feedback i utbildningssammanhang, med fokus på den kritiska återkopplingens känsliga natur. Vi analyserar videoinspelningar av feedback i högre utbildning för att försöka förstå hur socialt problematiska situationer och ”dålig stämning” uppstår i interaktionen mellan lärare och student. I förlängningen vill vi undersöka om det går att identifiera systematiska mönster i de sätt som kritik ges och tas, som kan omsättas i praktiskt användbara råd till lärare, och kanske även till studenter. Här finns en något längre beskrivning.

Hur är det att undervisa och forska på Stockholms universitet?

– Stockholms universitet som helhet erbjuder ett sammanhang som passar den som är intresserad av att arbeta tvärvetenskapligt – det är lätt att skapa kontakter med forskare och lärare på andra institutioner och samarbeta kring forskning och undervisning. Själv ingår jag i flera olika nätverk där forskare från olika institutioner och fakulteter ingår. Institutionen för pedagogik och didaktik präglas av god stämning och samarbetsanda, kombinerat med ett genuint intresse för att finna svar på relevanta forskningsfrågor.

På denna sida