Institutionen firade sina nya professorer och sin nya docent

Institutionen ordnade professors- och docentföreläsningar den 24 november 2023 med Slabafinetys nya professorer Heidi Grönstrand, professor i finska, Susanna Witt, professor i slaviska språk med inriktning mot rysk litteratur, och Reglindis De Ridder, docent i nederländska.

Reglindis De Ridder, Susanna Witt, Heidi Grönstrand
Den nya docenten Reglindis De Ridder (till vänster) och de nya professorerna Susanna Witt och Heidi Grönstrand den 24 november 2023.

Susanna Witt, professor i slaviska språk med inriktning mot rysk litteratur, föll ett föredrag med rubriken "'Vad har Pusjkin gjort er?' Perspektiv på 'cancelkultur' i Ukraina". Heidi Grönstrand, professor i finska, berättade om aktuell forskning under rubriken "Litterär flerspråkighet i en sverigefinsk kontext". Reglindis De Ridder, docent i nederländska föreläste om sin forskning med rubriken "'Geen geintjes!' Audiovisual translation and its sociolinguistic significance for minoritized language areas".

Efteråt var det en liten mottagning och de nya professorerna och den nya docenten firades.

Institutionen gratulerar Susanna, Heidi och Reglindis!