Nätverksmöte och jubileumsseminarium för nätverket NätMin

Nätverket NätMin grundades för 10 år sedan att dryfta aspekter som är gemensamma eller unika för de nationella minoritetsspråken och som representeras på högskolenivå. Institutioner som ingår i nätverket har fått riktad finansiering för att ansvara för dessa språks lärarutbildningar, tillika för deras ämnesundervisning.

Jarmo Lainio på NätMin-seminariet 20240405
Jarmo Lainio på NätMin-seminariet den 5 april 2024.

De lärosäten som ingår i nätverket är Umeå universitet med meänkieli och samiska, Lunds universitet med jiddisch, Södertörns högskola med romani chib och Stockholms universitet med finska. Nätverket träffas regelbundet för att diskutera aktuella ämnen. Nätverket grundades 2014, och firar nu sitt tionde år. Jubileet uppmärksammades med ett öppet jubileumsseminarium den 5 april 2024 vid Stockholms universitet.

Internt nätverksmöte den 4 april 2024

Heidi Grönstrand, professor i finska, och prefekt för Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska, vid arrangörsinstitutionen, inledde med att hälsa alla välkomna. Jarmo Lainio, professor emeritus i finska, gjorde detta också och gav en kort introduktion till nätverkets 10-åriga historik.

Det som denna gång skulle avhandlas i det interna nätverksmötet, var särskilt det som skett eller sker med de extra anslag som lärosätena erhållit från Kulturdepartementet (2022-2024) för att förbättra revitaliseringen av språken i det offentliga livet och med särskilt tonvikt på unga. Utöver lärosätena deltog även revitaliseringsexpert Sari Pesonen från Institutet för språk och folkminnen.

Varje lärosäte presenterade den rådande situationen. Alla fyra lärosäten har skapat en bred palett av kurser i de fem minoritetsspråken, på olika nivåer, som syftar till att både skapa breda och fördjupade kunskaper bland studenterna i och om de nationella minoritetsspråken. Alla fem språken, samiska inkluderad, har nu också lärarutbildning i sitt utbud. Högskolornas representanter gav detaljerade beskrivningar av vad som gäller på deras lärosäten, i termer av personal, kurser och viss historik.

Även fortbildning inom förskolesektorn och dess personals behov gällande nationella minoritetsspråk diskuterades. Ett långsiktigt syfte som nämndes flera gånger är att skapa en obruten kedja av utbildning i och om de nationella minoritetsspråken, från förskola till högskola. De olika ämnena har kommit olika långt i att skapa uppdragsutbildningar för förskolepersonal i samarbete med Skolverket.

Den antologi som medlemmar i nätverket arbetat med under flera år ska bli av. De individuella kapitlen publiceras först på en ny webbsida under Isof. Först ut blir två kapitel om romani chib, tillsammans med en kort introduktionstext till den serie av artiklar detta ska leda till. Antologins syfte är att skapa ett bättre kunskapsunderlag om de nationella minoriteterna och minoritetsspråken.

En ytterligare aspekt som diskuterades generellt är huruvida de redan presenterade (meänkieli) och kommande sanningskommissioner (samiska, eventuellt finska) samt deras rapporter kan integreras som kunskapsbas för ett kommande nätverksmöte. De kan också utgöra en bas för diskussioner om hur kommissionernas arbete kan gagna nätverkets försök att lära ut, informera om och forska om de nationella minoriteterna och deras språk.

Ytterligare kan nämnas att läromedelssituationen – som även utgör det öppna seminariets tema den 5 april – inom alla ämnen utgör en svårighet man tampas med.

Jubileumsseminarium Läromedel för de nationella minoriteterna 5 april 2024

Det efterföljande jubileumsseminariet om läromedel för de nationella minoriteterna bestod dels av presentationer från nätverkets lärosäten och dels från inbjudna gästföreläsare.

Sari Pesonen, Isof, berättade om de fyra språkcentrens verksamhet och målsättningar. Jörgen Mattlar, Uppsala universitet, höll ett föredrag om läroboken som didaktisk resurs. Maarit Jaakkola, Göteborgs universitet, och Boglárka Straszer, Dalarnas högskola, presenterade preliminära resultat från projektet LärNatMin.

Se programmet och PowerPoint-presentationerna från seminariet här (länk till Box)