NY KURS: Ukrainsk litteraturhistoria, 7.5hp

Slaviska avdelningen ger hösten 2024 en helt ny kurs, "Ukrainsk litteraturhistoria, 7.5hp"

Kursen Ukrainsk litteraturhistoria på Stockholms universitet ger dig en fascinerande resa genom landets rika litterära arv. Kursen belyser hur litteraturen har speglat och format Ukrainas historia, kultur och identitet genom århundradena.

Fördjupa dig i:

• Olika historiska epoker: Från medeltiden till nutid, med fokus på hur litteraturen har formats under olika historiska skeenden.
  • Nationsbyggandets roll: Upptäck hur litteraturen har bidragit till att skapa en ukrainsk nationell identitet.
  • Olika litterära strömningar från barock och klassicism till postmodernism.
  • Tolka litterära texter: Lär dig analysera texter utifrån deras kulturella och historiska kontext.
  • Kända verk: Läs klassiska och moderna ukrainska verk i svensk eller engelsk översättning.

Kursen ger dig:

• Djupare förståelse för Ukraina: Få en nyanserad bild av landets historia, kultur och identitet.
  • Litterära analysverktyg: Lär dig tolka och analysera texter.
  • Kunskaper som är relevanta i många yrken: Få en bredare bas för studier och arbete inom områden som kultur, historia, språk och politik.

Anmäl dig idag och upptäck Ukraina genom dess litteratur!

För mer information: https://www.slav.su.se/SLUKLI