Ny uppdragsutbildning för finsktalande förskolepersonal

Avdelningen för finska arrangerar en utbildning för förskolepersonal som använder finska i sitt jobb. Utbildningen ordnas på uppdrag av Skolverket och pågår under läsåret 2023-2024.

Studenter i Bergdahlrummet på Stockholms universitetsbibliotek
Foto: Lena Katarina Johansson

Den första kursen ges under höstterminen 2023 och heter Finska, Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan – uppdragsutbildning. Den behandlar flerspråkig pedagogik, språkattityder och språkideologier i ett sverigefinskt sammanhang. Under kursen får deltagarna kunskaper om olika metoder som främjar språkinlärning. Läromaterial som kan användas som stöd för inlärning av finska för barn i förskolan presenteras och diskuteras.

Mer information om kursen finns i utbildningskatalogen:

Kursen Finska, Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan – uppdragsutbildning

Den andra kursen, Finska, Barnlitteratur och läsglädje i småbarnspedagogik: kurs för förskolepersonal – uppdragsutbildning, ges under vårterminen 2024. Kursen behandlar skönlitteratur och hur den kan användas i förskolan. Även aktuell finskspråkig barnlitteratur diskuteras. Deltagarna får kunskaper i hur man kan öka barns motivation att läsa.

Mer information om kursen finns i utbildningskatalogen:

Kursen Finska, Barnlitteratur och läsglädje i småbarnspedagogik: kurs för förskolepersonal – uppdragsutbildning

Information om anmälan finns på Skolverkets insatssida:

Skolverkets webbsida

Information om uppdragsutbildningen på finska

Uusi pedagogiikan täydennyskoulutus Ruotsissa toimiville suomea työssään tarvitseville esikoulunopettajille Tukholman yliopistossa 2023–2024

Tukholman yliopiston suomen osasto järjestää lukuvuonna 2023–2024 Kouluviraston toimeksiantokoulutuksen Ruotsissa työskenteleville esikoulunopettajille, jotka käyttävät työssään suomen kieltä. Täydennyskoulutus järjestetään kahtena kurssina, ja sen laajuus on yhteensä 15 korkeakoulupistettä. Kurssit toteutetaan kokonaan etäopetuksena.

Ensimmäinen kielitietoista pedagogiikkaa käsittelevä kurssi järjestetään syyslukukaudella 2023. Toinen, lastenkirjallisuuteen ja sen opettamiseen keskittyvä kurssi järjestetään kevätlukukaudella 2024. Kurssikielenä on suomi, mutta kurssin tehtävät on mahdollista tehdä myös ruotsiksi. Kurssien opintotahti on 25%.

Koulutuksen ensimmäinen osuus syyslukukaudella 2023 käsittelee monikielistä pedagogiikkaa, kieleen liittyviä asenteita ja kieli-ideologioita ruotsinsuomalaisessa kontekstissa. Kurssi antaa myös tietoa erilaisista kieltä ja osaamista kehittävistä menetelmistä, joita voidaan soveltaa lasten opetuksessa. Teoreettista tietoa yhdistetään käytännön harjoitteisiin. Kurssilla käsitellään lisäksi erilaisia oppimateriaaleja, joita voidaan käyttää monikielisten esikoululasten suomen kielen oppimisen tukena.

Toisella kurssilla kevätlukukaudella 2024 käsitellään sitä, millä tavoin lastenkirjallisuutta voi käyttää lapsiryhmässä. Kurssin osallistujat pääsevät tutustumaan myös ajankohtaiseen lastenkirjallisuuteen. Kurssi lisää tietoutta siitä, miten pienten lasten lukuhalua voidaan kehittää kieli- ja kulttuuritietoisella tavalla.

Kontakt

Kontakta studierektor Laura Lunnevuori (laura.lunnevuori@finska.su.se) för mer information!