SlaBaFiNeTy - en favoritförkortning!

Lena Lind Palicki har skrivit en intressant språkkrönika i Svenska Dagbladet om förkortningar, "Förkortningar i sms – höjden av slöhet?".

I sin text konstaterar Lena Lind Palicki att en av hennes egna favoritförkortningar är den, som vi ganska informellt började använda för vår institution, "SlaBaFiNeTy". Anledningen att Lena gillar den är att det "det är så kul att säga"!

"SlaBaFiNeTy" är en förkortning för "Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska", vilket är ett av de längsta institutionsnamnen på SU. Strax efter sammanslagningen, när "slaviska" lades till listan, försökte man hitta ett kortare namn, men kunde inte enas om något och "SlaBaFiNeTy" fastnade. Nu kan vi vara glada åt att det blivit åtminstone Lenas favoritförkortning!