Årscykel för det administrativa arbetet på institutionen

Hela året

  • Uppdatering av hemsidan ska göras kontinuerligt.
  • Personalmöten både avdelningsvis och gemensamma.
  • TA-möten.
  • Översyn av kontrakt med partneruniversitet.
  • Kontinuerlig uppföljning av anställningsbeslut/förlängningar.
  • Månadsvis inrapportering av löner till timlärare och tentavakter samt kvällsersättningar till lärare.
  • Översyn av kontrakt med partneruniversitet.
  • Institutionsstyrelsesammanträden.
  • Inrapportering av publikationer i DIVA.
  • Rapportering av bisysslor, dock minst en gång per år, se nedan.
  • Kontroll och omföring av felaktigt konterade kostnader, speciellt interndebiteringar.
  • Friskvårdkvitton redovisas löpande under året (får vara högst tre månader gamla).

Stockholms universitets studieadministrativa kalender

Årscykeln som en pdf:  Årscykel administration 20180326 (406 Kb)

  • Utskick av välkomstbrev/information om registrering (eller i december).
  • Inrapportering i LADOK av resultat daterade under föregående år. Runt den 10 jan. sista dagen för inrapportering av studieresultat i LADOK för föreg. år.
  • Lägga in aktivitetstillfällen i LADOK.
  • Skapa kurstillfällen i SISU.
  • Förberedelsearbete (registreringslistor, scheman, kursplaner, anslagstavlor) inför registrering och terminsstart.
  • Registrering av studenter.
  • Bedömning av behörighet för studenter som ej ansökt i vanlig ordning.
  • Kursstart. Introduktionsmöten, gemensamma och på avdelningsnivå.
  • Rapportering av tidiga avbrott i LADOK.
  • Ändra stängningsdatum i NyA för de tillfällen som ska ha förlängd tid för sen anmälan.
  • Rapportering av planerings- och antagningstal i NyA (även efterantagningstal kan föras in nu).
  • Justering av bemanningsplanerna om väsentliga förändringar i studentantalet inträffat.
  • Inlämning av forskningsredovisningar till prefekten avseende föregående år.
  • Prel. budget läggs in i Mercur.
  • Anmälan av OH-% för innevarande år.
  • Fördelningsnyckel för årets anslag meddelas ek.avd.
  • Attest-/utanordningslista för personaladm. skickas till pers.avd.
  • Skapa tillfällen i SISU.
  • Fortsatt registrering av studenter.
  • Bokning av tentavakter för innevarande termin.
  • En kursplan ska vara fastställd senast en månad före sista anmälningsdag, vilket i normalfallet innebär senast 15 mars respektive 15 september.
  • Planering av Öppet hus vid SU i mitten av mars.
  • Budgeten ska vara klar och matas in i Mercur.
  • Kommentar till föregående års bokslut till fakulteten.
  • Nordlys/Nordplus: ansökningstid februari/mars för utbytesstudier.
  • Öppet hus vid SU i mitten av månaden.
  • Arbetet med eventuella förändringar i kurslitteratur inför ht påbörjas.
  • Arbetet med bemanningsplanerna och planering av eventuell undervisning för timlärare inför ht bör i princip vara klart.
  • Schemaläggningen inför ht påbörjas.
  • Förfrågan till lärarna ang. schemaönskemål för kommande termin (vissa ämnen).
  • Bokning av attraktiva tider i hörsalar och skrivsalar inför kommande vt.
  • Inrapportering av bisysslor.
  • Planering av semestrar.
  • Ca 15 mars: sista ansökningsdag för utresande utbytesstudenter i vissa ämnen, tex finska.
  • Antagning.se öppnar för ansökningar till höstterminen.
  • Humanistdagen.
  • Samla in information om höstens kurser från lärarna och påbörja arbetet med informationsmaterialet till studenterna för kommande termin.
  • Prognos om HÅSAR/HÅPAR för vt.
  • Ca 15 april: sista ansökningsdag för utresande utbytesstudenter i vissa ämnen, tex tjeckiska, polska, nederländska och tyska.
  • Inlämning av ekonomiskt material avseende förrförra året till centralarkivet.
  • Funktionsindelning av indirekta kostander till SUHF via controllern.
  • Utvecklingssamtal med medarbetarna.
  • Genomgång av projekt till ekonomiavdelningen.
  • Uppdatering av kursinformation inför ht.
  • Kursvärderingar.
  • Påminnelse om sommarsemester.
  • Ca 17 maj: sista dag att skicka in lista på inresande utbytesstudenter för registrering i Ladok. Inresandelista skickas till regform@su.se och housing@su.se.
  • Uppgift om kursmaterial för höstterminen ska vara tillgänglig på institutionens hemsida och meddelas till SUB resp. Akademibokhandeln.
  • Kursplaner och kursbeskrivningar ska vara tillgängliga på institutionens hemsida senast en månad före kursstart.
  • Kursscheman ska vara tillgängliga på institutionens hemsida senast en månad före kursstart.
  • Tider för samtliga examinationer ska vara tillgängliga på institutionens hemsida senast en månad före kursstart.
  • Beslut om examinatorer för höstterminen på IS.
  • Arkivdag på inst.
  • Framställning och spridning av information om terminsslut och terminsstart till studenterna.
  • Rapportering av planerings- och antagningstal i NyA (även efterantagningstal kan föras in nu)
  • Rapportering av efterantagningstal om efterplacerade sökande inte ska bli reserver
  • Inrapportering av forskarstudenternas aktivitet för första halvåret.
  • I början av juni ska scheman och övrig information till studenter för ht läggas ut på hemsidan.
  • Resultaten från samtliga kursvärderingar samt eventuella åtgärder som vidtagits ska vara tillgängliga till studenter senast 10 veckor efter avslutad kurs (inklusive tillfälle för omtentamen), förlängs med 4 veckor ifall kursen avslutas i slutet av vårterminen.
  • Anmäla webbregistreringsdatum till studentavdelningen.
  • Studenter med funktionshinder ska anmäla detta.
  • Utskick av välkomstbrev/information om registrering.
  • Bedömning av behörighet för studenter som ej ansökt i vanlig ordning.
  • Förberedelsearbete (registreringslistor, scheman, kursplaner, anslagstavlor) inför registrering och terminsstart.
  • Registrering av studenter.
  • Lägga in aktivitetstillfällen i LADOK.
  • Ändra stängningsdatum i NyA för de tillfällen som ska ha förlängd tid för sen anmälan.
  • Skapa kurstillfällen i SISU.
  • Kursstart. Introduktionsmöten.
  • Uppdatering av scheman på hemsidan om ändringar gjorts.
  • Påminnelse om uppdatering av I händelse av olycka/sjukdom/etc. på min arbetsplats.
  • Prognos om helårsresultat till fakulteten.
  • Genomgång av projekt till ekonomiavdelningen.
  • Prognos om årets ekonomiska utfall i förhållande till budget och förutvarande år till ekonomiavdelningen.
  • En kursplan ska vara fastställd senast en månad före sista anmälningsdag, vilket i normalfallet innebär senast 15 mars respektive 15 september.
  • Avregistrering av inaktiva studenter
  • Fortsatt registrering av studenter.
  • Rapportering om tidigt avbrott i LADOK.
  • Antagning.se öppnar för ansökningar till vårterminen.
  • Justering av bemanningsplanerna om väsentliga förändringar i studentantalet inträffat.
  • Bokning av tentavakter för innevarande termin.
  • Prognos om HÅSAR/HÅPAR för innevarande år till controller.
  • Årlig revidering av ISP för doktorander (samt vid större förändringar).
  • Ca 15 september: sista ansökningsdag för utresande utbytesstudenter
  • Lönesamtal för de som önskar.
  • Samla in information om höstens kurser från lärarna och påbörja arbetet med informationsmaterialet till studenterna för kommande termin.
  • Schemaläggningen inför vt påbörjas.
  • Förfrågan till lärarna ang. schemaönskemål inför nästa termin (vissa ämnen).
  • Bokning av attraktiva tider i hörsalar och skrivsalar inför ht kommande år.
  • Arbetet med bemanningsplanerna och planering av eventuell undervisning för timlärare inför vt bör i princip vara klart.
  • Arbetet med eventuella förändringar i kurslitteratur inför vt påbörjas.
  • Prognos om HÅSAR/HÅPAR för inför budgeten nästa år till controller.
  • Rapport om undervisningstid.
  • Inventering av anläggningstillgångar skickas till ekonomiavdelningen.
  • Förfrågan/kommentar från fakulteten ang. budgeten för kommande år.
  • Uppdatering av planer (miljöhandlingsplan, handlingsplan för arbetsmiljöfrågor, jämlikhets- och jämställdhetsplan resp. verksamhetsplan) som fastställs senast vid sista styrelsesammanträdet för det aktuella verksamhetsåret.
  • Ca 17 oktober: sista dag att skicka in lista på inresande utbytesstudenter som vill ansöka om bostad via Housing Office. Inresandelista skickas till regform@su.se och housing@su.se.
  • Bokning av undervisningslokaler inför vårterminen ska vara klar i slutet av november.
  • Arbetet inför bokslutet påbörjas.
  • Budgetarbetet inför kommande år påbörjas.
  • Schemaläggningen för vårterminen ska vara klar och scheman finnas på hemsidan senast en månad före kursstart.
  • Uppgift om kursmaterial för vårterminen ska vara tillgänglig på institutionens hemsida och meddelas till SUB och Akademibokhandeln.
  • Samla in uppgifter till universitetets årsredovisning.
  • Framställning och spridning av information om terminsslut och terminsstart till studenterna.
  • Inrapportering av forskarstudenternas aktivitet för andra halvåret.
  • Rapportering av efterantagningstal om efterplacerade sökande inte ska bli reserver.
  • Information till studenter för vt ska läggas ut på hemsidan.
  • Uppdatering av kursinformation inför vt.
  • Anmäla webbregistreringsdatum till studentavdelningen.
  • Kursvärderingar.
  • Besked om anslagsmedel från fakulteten.
  • Bokslutsarbete.
  • Genomgång av projekt till ekonomiavdelningen.
  • Attest- och utanordningslistor avseende ekonomiadministration ska uppdateras.
  • Anmälan av prel. OH-% inför kommande år.
  • Skyddsronden ska genomföras senast sista december.
  • Kursplaner och kursbeskrivningar ska vara tillgängliga på institutionens hemsida senast en månad före kursstart.
  • Kursscheman ska vara tillgängliga på institutionens hemsida senast en månad före kursstart.
  • Studenter med funktionshinder ska anmäla detta.
  • Tider för samtliga examinationer ska vara tillgängliga på institutionens hemsida senast en månad före kursstart.
  • Beslut om examinatorer för vårterminen på IS.
  • Resultaten från samtliga kursvärderingar samt eventuella åtgärder som vidtagits ska vara tillgängliga till studenter senast 10 veckor efter avslutad kurs (inklusive tillfälle för omtentamen).
  • Arkivdag på institutionen.
På denna sida