PM för opponenter

Opposition innebär en granskning av ett skriftligt arbete som presenteras muntligt. Oppositionens ändamål är att du som opponent i detalj på ett konstruktivt sätt skall granska examensarbetet och redogöra för dess förtjänster och brister. En konstruktiv kritik innebär en väl avvägd balans mellan positiva och negativa omdömen. Kritiken skall således vara sakligt underbyggd och framföras utan aggressivitet och ironi. Opposition och försvar kompletterar examensarbetet och kan åstadkomma en bättre slutprodukt.

Opponenten skall granska examensarbetets innehåll och form, vilket innebär att man har rätt att kräva att opponenten är väl påläst och förberedd. Opponenten måste vara tillräckligt insatt i arbetet/ämnet för att sakligt kunna motivera sina synpunkter och bemöta respondentens (författarens) försvar. Glöm inte att en opposition skall vara en dialog mellan opponent och respondent.

Normalt har språkgranskning redan skett före oppositionen men du får gärna kommentera språkliga aspekter. Dock bör mindre fel markeras på en papperskopia och lämnas över till respondenten efter oppositionen. Vid oppositionen skall huvudvikten läggas på innehållet i examensarbetet.

Särskild uppmärksamhet bör ges författarens självständighet, kritiska blick, förmåga att dra korrekta slutsatser av det undersökta materialet samt sist men inte minst akribin.

 

Oppositionen

  • Respondenten ges möjlighet att göra eventuella förtydliganden.
  • Opponenten sammanfattar innehållet i arbetet
  • Opponenten går över till att ställa frågor i enlighet med de punkter som föreslås nedan. Tanken är att oppositionen skall vara ett samtal, inte en utfrågning!
  • Opponenten avslutar frågedelen – ofta genom att fråga om respondenten har något att tillägga.
  • Oppositionen avslutas.

Opponenten presenterar examensarbetet

Opponenten ger en klar och tydlig presentation av arbetet. Hen talar om ämnesval, innehåll (i sammanfattning) och slutsatser. Här kan det även finnas plats för ett första allmänt omdöme. Det hela kan ta 15 till 20 minuter.

Ventilering av examensarbetet

Opponenten analyserar examensarbetets innehåll, struktur, disposition, rubriker och slutsatser. Opponenten söker här bland annat svar på följande frågor:

  • Svarar titeln mot innehållet?
  • Formuleras arbetets syfte och mål klart och tydligt? Visar målet preciserat vad författaren vill göra/ uppnå?
  • Har författaren med hänsyn till sin problemställning gjort en rimlig avgränsning av materialet?
  • Är uppsatsens disposition klar, logisk och sammanhängande?
  • Har författaren verkligen undersökt det som hen föresatt sig att undersöka? (Jämför med syfte och frågeställning.)
  • Är författaren noga med att presentera forskningsläget?
  • Hur utnyttjas sekundärlitteraturen?
  • I vilken relation står uppsatsens syfte och frågeställning till analysdelen och slutsatserna?
  • Är valet av metod det rätta för att undersöka det aktuella problemet?
  • Hur genomförs analysen ?
  • Var ligger uppsatsens tyngsta analytiska delar?
  • Är resonemangen i arbetet hållbara?
  • Skapar undersökningen tillräcklig grund för slutsatser? Är författarens slutsatser korrekta? För vittgående eller blygsamma? I vilket förhållande står slutsatserna till det uppställda målet och till sekundärlitteraturen?

Opponenten analyserar examensarbetets utformning. Fokus ligger på språk, stil och akribi.

  • Är uppdelningen i olika kapitel berättigad?
  • Avspeglar rubrikerna uppsatsens struktur?
  • Stämmer rubrikerna med innehållet?
  • Hur är uppsatsen skriven? Är stilen klar, tydlig och vetenskaplig?
  • Är språket korrekt?
  • Har författaren varit noga med att på ett korrekt sätt åberopa sina källor/data?
  • Är bibliografin utarbetad enligt accepterad standard? Är all använd sekundärlitteratur förtecknad? Är författarnamn, bok- och tidskriftstitlar korrekt återgivna? Har respektive verks senaste upplaga konsulterats?
  • Är alla citat försedda med fotnoter och källhänvisningar?
  • Är hänvisningarna konsekventa och bearbetade enligt etablerad norm/anvisningar som getts?
  • Akribin prövas genom belägg- och citatkontroll (stickprovsmässigt).

Ventileringen av uppsatsen avslutas med ett omdöme

Opponenten sammanställer examensarbetets alla svaga och starka sidor i form av en summering. Opponenten kan även komma med vissa kommentarer och förslag till hur arbetet skulle ha kunnat genomföras.

Allmän diskussion om examensarbetet

Inför varje slutseminarium läser studenterna i seminariegruppen hela examensarbetet och deltar aktivt i diskussionerna. I normalfallet ingår det i seminariearbetet att varje deltagare opponerar på minst ett examensarbete (se din kursplan).

Slutseminariet anordnas inte bara för författaren av examensarbetet och opponenten, utan för hela gruppen. Detta är även ett intressant tillfälle för alla att bekanta sig med ett nytt ämne. Ett slutseminarium är ett särskilt undervisningstillfälle. Författarens uppgift är att försvara examensarbetet och sitt sätt att arbeta.

Examinator betygsätter examensarbetet

Se kursplan och betygskriterier för närmare information om betygssättning.

På denna sida