Att åldras utan nära familj – finns nätverk för stöd?

Det blir allt vanligare att personer 75 år eller äldre lever själva utan partner eller barn. Trots det finns det lite forskning inom området.

Att åldras utan nära familj" är ett FORTE-finansierat projekt som genomförs av Torbjörn Bildtgård, docent vid institutionen för socialt arbete, SU, och Peter Öberg, professor i socialt arbete vid Högskolan i Gävle där äldre personer intervjuas.

Centrala frågeställningar i projektet

1. Hur upplever äldre personer utan nära familj sitt åldrande och välbefinnande?
  2. Hur beskriver äldre personer utan nära familj sina sociala nätverk och deras betydelse för välbefinnandet under senare delen av livet?
  3. Vilken betydelse har tidigare livserfarenheter och vilka är skälen till att man inte har nära familj för svaren på fråga 1 och 2?
  4. Vilken betydelse har kön och hjälpbehov för svaren på fråga 1 och 2?

Om intervjun

Intervjun kommer att ta upp följande teman: Erfarenheter av att åldras utan nära familj, 2) Sociala nätverk, 3) Det levda liv, livsval och vändpunkter som medfört ett åldrande utan nära familj.

Du får själv välja plats för intervjun. Vi kommer gärna hem till dig och genomför intervjun men du kan också välja att delta via videolänk. Intervjun tar ca 1–1,5 timmar. Intervjuerna kommer att spelas in och sedan skrivas ut. Inga obehöriga kommer att kunna ta del av ljudfiler eller utskrifter.

Ditt deltagande i studien är helt frivilligt. Som intervjuperson kan du när som helst under intervjun välja att låta bli att besvara en fråga, eller välja att avbryta intervjun, utan att ange något skäl. Du kan även efter att intervjun är genomförd dra tillbaka din medverkan. För att dra tillbaka din medverkan kontakta ansvarig forskare.

Projektet följer vedertagna forskningsetiska principer samt dataskyddsförordningen (GDPR, Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 och Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400).

Forskningsprojektets huvudman är Stockholms universitet. Dataskyddsombud på Stockholms universitet är Cristina Pérez, telefon 08-16 23 52 eller mejl cristina.perez@su.se. Dina svar kommer att behandlas så att inte obehöriga kan ta del av dem. Alla utskrifter av intervjuerna kommer att avidentifieras. Inga uppgifter som kan kopplas till dig som informant kommer att framgå i publikationer från projektet.

Alla personuppgifter, som intervjupersonernas namn och telefonnummer, kommer att förvaras i ett låst skåp i ett låst rum på Stockholms universitet, och kommer att raderas när studien är genomförd. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att utföra forskning som är av allmänt intresse (GDPR, Art 6, p. 1e). Du kan när som helst vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten om du skulle ha några klagomål på projektet gällande hanteringen av dina personuppgifter. Om du vill kan du ta del av intervjun genom att begära en avidentifierad utskrift.

Läs mer om våra projekt här.