Begränsad kunskap om personalen inom den sociala barnavården

Det finns en begränsad kunskap om personalen som arbetar inom den sociala barnavården, så som på HVB- och SiS-hem. Forskarna David Pålsson, Peter Andersson, Emelie Shanks och Stefan Viklund har undersökt hur kompetensen inom den sociala barnavården sett ut mellan 2008–2020.

Barn och unga som placeras i svenska ungdoms- och behandlingshem har olika behov, från stödjande behov till avancerade beteendeproblem. Artikeln syftar till att hjälpa till att fylla den kunskapsluckan genom att ge en samlad bild av personalens kompetens som arbetar inom den sociala barnavården och berör personalens utbildningsnivåer, ålder och kön mellan åren 2008–2020.

Resultatet visar bland annat att detta fält kan förstås som ett icke fullt ut professionaliserat fält för personalen när det till stor del domineras av personal med låg utbildningsnivå. Dessutom visar resultaten att området domineras av kvinnor – även om andelen män är högre än inom andra områden inom socialt arbete – och att majoriteten av personalen är mellan 30 och 64 år gamla.

Läs hela artikeln här