Ett ”yrkeslyft” behövs för de som arbetar brottsförebyggande med barn och unga

Debatt

I Sverige är utbildningsnivån hos personalen på institutioner där unga kriminella placeras lägre än i våra grannländer. Endast hälften av personalen har eftergymnasial utbildning trots arbetets komplexa natur. Och när Kriminalvården i stället för att höja kraven, har sänkt dem för att lösa bemanningen, kanske det inte är så konstigt att de intagna återfaller i brott, skriver Peter Andersson, lektor i socialt arbete.

Det innebär i praktiken att man inte behöver ha ens en gymnasial utbildning för att erbjudas arbete.

Läs hela artikeln

Peter Andersson
Foto: Rickard Kihlström

Peter Andersson är lektor vid institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Tidigare har han arbetat med behandling inom främst socialtjänst och kriminalvård och som chef inom den statliga ungdomsvården (SiS). Utöver forskning och undervisning bedriver han psykoterapi och handledning i egen verksamhet.