Förstå och undvik negativa effekter av psykosociala insatser

Psykosociala insatser riktar sig till personer som behöver stöd för att hantera psykiska, känslomässiga, och sociala utmaningar. Insatserna spelar ofta en central roll i att förbättra välbefinnandet för dessa personer, men ibland uteblir effekterna eller blir till och med skadliga. Hur kan vi säkerställa att dessa insatser inte orsakar mer skada än de gör nytta?

Hand och taggtråd. Foto: Sajjad Saju /Pixabay

Den 7 december hölls ett webbinarium på ämnet, där forskare från Uppsala och Stockholms universitet delade med sig av sin kunskap. En av dessa var Peter Andersson, forskare och lärare vid institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet, var kommentator.

Här kan du ta del av det inspelade webbinariet samt se vilka frågor och svar som restes.

Gå till webbinariet

Läs mer om Peter Andersson