Festligt firande av 100-årig utbildning

Den 6 maj kunde det försenade 100-årsfirandet äntligen gå av stapeln i Aula Magna då socionomutbildningen firade 101 år.

Sabina Hadžibulić och Take Care
Sabina Hadžibulić och Take Care. Foto: Ingrid Tinglöf

Det blev en fantastisk jubileumskväll med en mix av ”salt och sött”. Allt lett med lätt och ledig hand av kvällens konferencier doktorand Stina Michelson, som på ett humoristiskt sätt guidade oss genom det sociala arbetets historia.

Gudrun Schyman
Gudrun Schyman.
Foto: Ingrid Tinglöf

Engagerade talare belyste med sina olika infallsvinklar historiens gång och hur angeläget och viktigt socialt arbete är. Dekanus Yvonne Svanström inledde gratulationerna med att anknyta till viktiga samhällsförändringar under de senaste 100 åren. Stockholms socialborgarråd Jan Jönsson kom med både gratulationer och tankar om en utökad socionomutbildning och en akademisk socialtjänst. Gudrun Schyman, alumn vid utbildningen berättade om sin bildningsresa och hur man tillsammans kan förändra.

Nicolas Lunabba
Nicolas Lunabba. Foto: Ingrid Tinglöf

Talen avslutades med att initiativtagaren till organisationen HelaMalmö, Nicolas Lunabba talade om de utmaningar dagens socialarbetare möter i sin vardag.

Vi bjöds också på musikaliska upplevelser. Sabina Hadžibulić, lektor vid Institutionen för socialt arbete stod för kvällens sång. Hon ackompanjerades på piano av Mikko Lagerspetz, professor i sociologi och samhällsvetenskaper vid Åbo akademi.

Stina Michelson
Stina Michelson. Foto: Ingrid Tinglöf

Sen tog husbandet Take Care vid, med vår professor emeritus Sven Hessle på bas, Anders Linder på sång, klarinett och saxofoner, Jacob Ullberger, gitarr, Johan Stenberg på trummor och Sabina Hadžibulić sång. Med inhopp av konferencier Stina Michelson på såväl klarinett som sång bjöds vi med på en musikalisk resa.

Festen fortsatte sedan hela kvällen med mingel i galleriet där DJ Zeke & Kaspar bjöd på musik och ett bildspel med nästan tusen foton från tjugo år vid institutionen väckte minnen. Många gamla kollegor återknöt kontakt och utbytte minnen och tankar.

Husbandet Take Care plus konferencier Stina Michelson
Husbandet Take Care plus konferencier Stina Michelson. Foto: Ingrid Tinglöf