Institutionen för socialt arbete beviljas programstöd av Forte

Fortes styrelse har beviljat rekordstort bidrag till forskning om socialtjänsten där institutionen för socialt arbete får programstöd på över 23 miljoner kronor.

Forskningsprogrammet som beviljats heter Framtidens sociala arbete med substansmissbruk (FUSS), och kommer att bedrivas i samverkan med olika aktörer (socialtjänst, hälso-och sjukvård, kriminalvård, tvångsvård, civilsamhälle, brukarföreningar).

Mats Ekendahl, professor vid institutionen för socialt arbete och ansvarig för forskningsprogrammet berättar mer:

– Vårt program syftar till att skapa kunskap om vilken hjälp människor med substansbruksproblem får i ett vårdsystem som är i förändring. I fokus står det arbete med målgruppen som görs inom socialtjänsten, men vi vill också involvera och belysa andra aktörers engagemang på fältet. Förutom att studera hur typiska vårderfarenheter ser ut idag och över tid vill vi också lyssna in hur brukare av samhällets stöd ser på det och hur de önskar att det skulle vara utformat. Programmet innehåller konkret samarbete mellan forskare, praktiker och brukare där tanken är att vi tillsammans ska kunna utveckla det sociala arbetet så att det verkligen uppfyller människors önskningar och behov.

Förhoppningen är att forskningen dels ska ge en systematisk översikt av vad som sker i vårdsystemet för substansbruksproblem, dels ge idéer om hur detta arbete kan förbättras.

– Stödet till människor med substansbruksproblem är i ständig förändring, både vad gäller de ideologier det vilar på, de politiska riktlinjer som styr och de interventioner som för tillfället är i ropet. Det finns mycket åsikter om vad som fungerar, men faktiskt ganska lite kunskap om vad som händer med människorna som söker hjälp i Sverige idag. Det finns också alldeles för lite intresse för brukarnas perspektiv bland de som bestämmer om hur hjälpen ska utformas. Vi tänker oss att detta långsiktiga program ska kunna belysa vårdsystemets teori och praktik från många olika vinklar, och skapa ett varaktigt forum för samarbete mellan forskning, praktik och brukare, säger Mats.

Programmet startar i april 2024 och pågår sedan i 6 år, fram till april 2030. Under tiden kommer institutionen att söka nya projektmedel för att säkerställa att den upparbetade strukturen för samarbete och kunskapsutveckling som programmet ger kan fortleva.

Medverkande forskare från institutionen för socialt arbete: Alexander Björk, Ninive von Greiff, Karin Heimdahl Vepsä, Patrik Karlsson, Josefin Månsson, Eva Samuelsson, Lisa Skogens.

Medverkande forskare från andra institutioner: Maria Grafström, Philip Lindner, Julia Sandahl, Jessica Storbjörk.