Medverkande personal i specialnummer av The British Journal of Social Work

The British Journal of Social Work är den ledande tidskriften för akademiskt socialt arbete i Storbritannien. I maj 2023 släpptes ett specialnummer med fokus på levd erfarenhet där några av våra medarbetare på institutionen medverkar som skribenter och gästredaktörer.

Tillsammans med forskare från Storbritannien, Israel och Australien har Ulla-Karin Schön, professor i socialt arbete vid institutionen, varit inbjuden gästredaktör för ett specialnummer av The British Journal of Social Work

Specialnumret, med rubriken Voice and Influence of People with Lived Experience, är skriven av människor med levd erfarenhet av att vara på mottagarsidan av socialt arbete, snarare än om människor med levd erfarenhet. Specialnumret är nyskapande genom att både främja och bemyndiga erfarenhetsbaserad kunskap, till professionella och forskare i socialt arbete.

Tre medarbetare från institutionen bidrog med varsin text

Mira Sörmark, doktorand på Institutionen för socialt arbete, är en av tre medarbetare som bidragit med en dikt till specialnumret. Hon beskriver sin text så här:

– Jag har skrivit en dikt om min förståelse av det etnografiska fält som jag studerat i min avhandling. Dikten fångar även en personlig och gränsöverskridande process där diktjaget vänder sig till sin mamma och son.

Läs Mira Sörmarks dikt här.

Jennie Moberg, doktorand på Institutionen för socialt arbete, har skrivit en artikel som belyser social och personlig återhämtning till specialnumret. Hon beskriver sin text så här:

– Denna autoetnografiska artikel belyser social och personlig återhämtning efter elektrokonvulsiv behandling (ECT). Med hjälp av egna erfarenheter som brukare av psykiatri och socialtjänst betonar jag särskilt makthierarkier och professionellas tolkningsföreträden inom båda dessa praktiker som försvårande omständigheter för återhämtning, men pekar samtidigt på betydelsen av hopp och berättande i en sådan process.

Läs Jennie Mobergs artikel här.

Palle Storm, postdoktor på Institutionen för socialt arbete, har skrivit en artikel där han blickar tillbaka på sina erfarenheter från tiden som doktorand. Han beskriver sin text så här:

– I denna korta artikel blickar jag tillbaka på mina erfarenheter från doktorandtiden. Närmare bestämt riktar jag blicken mot betydelsen, och glädjen, att kunna använda sina egna erfarenheter som utgångspunkt för att bedriva forskning i socialt arbete. Men jag vill också uppmärksamma den vånda som jag på den tiden inte kunde förutse, och som handlar om att behöva möta och härbärgera intervjupersonernas erfarenheter, som i många fall kom att beröra erfarenheter som jag själv mött i form av rasism och diskriminering under mina 15-år som undersköterska i äldreomsorgen.

Läs Palle Storms artikel här.