Renate Minas har beviljats forskningsmedel från Vetenskapsrådet

Renate Minas, professor vid Institutionen för socialt arbete, har beviljats forskningsmedel för två projekt från Vetenskapsrådet, ett som huvudsökande och ett som medsökande.

Renate Minas forskningsprojekt där hon är huvudsökande syftar till att skapa ny kunskap kring lokala praktiker för arbetsplatsinkludering av personer som står långt från arbetsmarknaden, och hur dessa praktiker tar form i regioner med skilda arbetsmarknadsstrukturer.

– I projektet fokuserar vi på personer med långvarigt socialbidragstagande. Vi ser att andelen hushåll med socialbidrag har minskat i Sverige, dock är siffrorna för långvarigt bidragstagande höga och bidraget beviljas för allt längre perioder (från i genomsnitt tre månader under 1980-talet till drygt sju månader under 2020). Det betyder att bidragsberoendet ökar och vi har en grupp människor som står utanför arbetsmarknaden och samhället under allt längre perioder, säger Renate.

Projektet kommer att utforska och vidareutveckla befintliga praktiker för arbetsplatsinkludering för personer som står långt från arbetsmarknaden. Mer konkret kommer forskargruppen att rikta uppmärksamheten mot betydelsen av arbetsplatser och samspelet mellan kommunala jobbcoacher och arbetsgivare under olika arbetsmarknadsförhållanden. De kommer att jobba intensivt tillsammans med 10 kommuner i Södra Norrbotten och Örebro kommun.

Projekttiteln är ”Ett hållbart och inkluderande arbetsliv. Lokala och regionala arbetssätt för arbetsplatsinkludering av långvariga socialbidragstagare i Sverige”.

I projektgruppen ingår även Lisa Andersson, Institutionen för socialt arbete, Tomas Korpi, Institutionen för social forskning, Johanna Gustafsson, Institutionen för hälsovetenskaper, Örebro universitet.

Det andra projektet där Renate är medsökande går under titeln ”Fördelning av resurser till utsatta grupper: komplexa individuella problem möter fragmenterade lokala strukturer”.

Syftet med projektet är att analysera politiska och administrativa strukturer på kommunal nivå och hur dessa påverka resursfördelningen till ungdomar som varken studerar, arbetar eller utbildar sig (NEET).

Renate Minas