Så påverkas Sverige av Europas narkotikapolitik

En ökande liberalisering av cannabislagar märks i Europa, men Sverige stramar åt. Josefin Månsson, lektor i socialt arbete vid Institutionen för socialt arbete, tror inte att det kommer leda till en förändring av den svenska narkotikapolitiken.

Enligt Josefin grundar sig lagstiftningen i en kultur där droger, inklusive cannabis, ses som osvenska.

Det har varit ganska högprofilerat som en svensk modell och det blir svårt att backa från ett sådant projekt.

Josefin Månsson. Foto: Rickard Kihlström

Trots påverkan från Europa tror hon inte på en förändring i den svenska narkotikapolitiken, grundad i en kulturell syn. Samtidigt delar flera länder, inklusive Finland, Frankrike och Ungern, Sveriges strikta inställning till cannabis.

Läs hela artikeln.

Josefin Månsson är lektor och forskare vid institutionen för social arbete. Hennes forskning handlar till stor del om cannabis, hur man pratar om cannabis i Sverige och hur olika grupper i samhället hanterar substansen. Josefin har även medverkat i projekt om ungas alkoholkonsumtion och om risker för personer som injicerar narkotika.