Seminarium med delegation från Sonova State University, Kalifornien

Den 9 juni hölls vid vår institution ett seminarium där medling vid brott i Sverige presenterades för en delegation med 26 personer, i huvudsak fakultetsmedlemmar, studenter och doktorander i kriminologi och straffrätt från Sonoma State University i Kalifornien.

Seminarium med delegation från Sonova State University, Kalifornien

Eva Fromholz från vår institution, Maritha Jacobsson från Institutionen för social arbete vid Uppsala universitet och Lottie Wahlin från Avdelningen för kriminologi och socialt arbete vid Högskolan i Gävle, presenterade den bok som de medverkat till om medling vid konflikter som rör barn och unga och som publicerades i januari 2023. Svensk lagstiftning, medlingens utveckling, medlingsmetoden som används i Sverige och det nuvarande läget för medling i Sverige presenterades.

Mikaela Eriksson, medlare i Uppsala, och Sara Nyström, medlare och samordnare för medlingen vid Stödcentrum nordväst, informerade om den praktiska verksamheten med medling i Sverige.

Det blev ett intressant seminarium med erfarenhetsutbyte samt diskussioner vad gäller likheter och skillnader i medling och rättssystem mellan USA och Sverige.