Norge särskilt intressant för svenska studenter

Varje år antas svenska studenter till sommarkurser på olika universitet i Norden inom Nordkurs. I årets ansökningar framträdde ett särskilt stort intresse för de norska kurserna, i Oslo och Stavanger, men intresset är brett fördelat mellan Danmark, Finland, Island och Norge.

Klocktorn som står på Aker brygge vid vatten och hus i bakgrunden.
Klocktorn Aker brygge i Oslo, Norge. Foto: Andrey Omelyanchuk, MostPhotos.

Antagningen till kurserna sköts av landskoordinatorer för Nordkurs i de olika nordiska länderna. Svenska studenter antas den svenska landskoordinatorn, för närvarande Jonatan Pettersson, forskare och lektor vid Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet i samarbete med Allan Hansen, adjunkt i danska vid samma institution.

– Intresset för Norden viker inte, menar Jonatan, och det är kanske inte konstigt med tanke på omvärldsläget.

Antalet ansökningar till Nordkurs har varit högt, och även de ordinarie kurserna i danska och norska vid Institutionen för svenska och flerspråkighet är mycket högt sökta sedan många år.

– Många vill läsa de nordiska språken av olika skäl. Ibland av ren fascination inför den nordiska språkgemenskapen, ibland för att kunskaperna behövs i yrkeslivet.

– Förra året sökte en sjuksköterskestudent Nordkurs sommarkurs i nybörjarfinska för att hen hade upptäckt under sin praktik att många patienter i Stockholmsområdet just talade finska. Det är bara ett av många bra exempel på att kunskaper i Nordens språk kan ha direkt relevans för yrkeslivet .

Jonatan Pettersson, Allan Hansen. Foto: Pia Nordin, privat.

Kurserna inom Nordkurs varierar lite från år till år, exempelvis tar kursen i Färöarna paus i år, och kursen i Grönland ges med några års mellanrum. I år tillkom för första gången en kurs i Stavanger.

– Vi har också hopp om att kunna ge en kurs i samiska nästa år. Det skulle vara ett mycket värdefullt tillskott, avslutar Jonatan.

Läs mer om kurserna

Nordkurs sommarkurser i Norden för studenter i Sverige (Institutionen för svenska och flerspråkighets webb)

Nordkurs: Sommarkurser i nordiska språk (Uppsala universitets webb)

nordkurs.nu (huvudsidan i Danmark)

Om Nordkurs

Nordkurs är ett samarbete mellan universitet i de nordiska länderna som pågått sedan 1960-talet. Det började som studentorganiserade nordiska möten, och det blev efter hand ett nätverk av sommarkurser understött av Nordiska ministerrådet.

I Sverige ges en kurs om svenska språket och svensk litteratur omväxlande vid Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet och Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. Därtill ges en specialkurs i svensk språkfärdighet vid Göteborgs universitet för finska studenter.