Podd om sprickan mellan språkpoliser och språkvårdare

Språkpoliser och språkvårdare brukar vara överens om att svenskan ska vårdas och värnas. Ändå hamnar de ofta i konflikt. Hur kommer det sig att de har så svårt att förstå varandra? Vad är det som irriterar dem allra mest i språket? Och varför? Lyssna på Språktidningens podd.

I det här poddavsnittet samtalar Staffan Dopping, Språktidningens språkpolis som skrev sin sista krönika i Språktidningen 1/2021, med språkforskaren Lena Lind Palicki och Språktidningens Anders Svensson om synen på rätt och fel i dagens svenska och sprickan mellan språkpoliser och språkvårdare.

Poddlänkar finns på:

Nytt poddavsnitt om sprickan mellan språkpoliser och språkvårdare (Språktidningen.se)

Lena Lind Palicki är universitetslektor i svenska vid Institutionen för svenska och flerspråkiget, Stockholms universitet.

Lena Lind Palicki

Anders Svensson, Lena Lind Palicki, Staffan Dopping. Foto: Anders Svensson