Över 100 deltagare från hela världen deltog i Stockholm Pre-moot 2024

Studenter, akademiker, jurister och skiljemän från hela världen samlades i Stockholm för 2024 års upplaga av rättegångstävlingen Stockholm Pre-moot.

Det tre dagar långa evenemanget "Stockholm Pre-Moot 2024" inleddes den 15 mars med en konferens vid SCC Skiljedomsinstitut. Där presenterade och diskuterade inbjudna talare de utmaningar som dataskydd och cybersäkerhet innebär i dagens företagsmiljöer. Representanter från ICC:s Internationella Skiljedomstolens sekretariat och SCC jämförde sina tillvägagångssätt gällande skiljedomstolars roll, partiautonomi och verktyg för effektiv processföring. Diskussionerna inkluderade även materiella lagfrågor som tolkning av avtal och fördrag, vilket gav deltagarna värdefulla insikter. Konferensen avslutades därefter med praktiska råd och tips för effektiv muntlig argumentation vid skiljeförfaranden.

Juridiska institutionen vill verkligen tacka Jake Lowther (Legal Counsel, SCC), Angela Bergman Evans (Senior Associate, Mannheimer Swartling), Hjördís Birna Hjartardottir (Counsel, ICC), James Hope (Partner, Vinge), Professor Chester Brown (University of Sydney, Barrister, 7 Wentworth Selborne), samt konferensens ordförande och moderator, Fabricio Fortese (Stockholms universitet), för deras värdefulla bidrag. Deras insiktsfulla kommentarer och engagerande presentationer berikade konferensen på ett ytterst betydelsefullt sätt.

Evenemanget fortsatte över helgen den 16-17 mars, där studenter fick möjlighet att öva och testa sina rättsliga argument i flera skiljeförhandlingar som hölls på Mannheimer Swartlings kontor. I den avslutande omgången av denna förberedande tävling segrade laget från University of Sydney mot laget från O.P. Jindal Global University. Sammantaget var det en helg fylld av nätverksmöjligheter och glädjeämnen!

Grattis till alla studenter och tränare från de deltagande lagen: Kyiv National Taras Shevchenko University (Ukraina), O.P. Jindal Global University (Indien), Aarhus Universitet (Danmark), University of Graz (Österrike), Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (Brasilien), University of Sydney (Australien), Stockholms universitet (Sverige), Honourable Society of Gray's Inn (England), University of Bonn (Tyskland), University of Montevideo (Uruguay), Loyola University Chicago School of Law (USA), University of Fribourg (Schweiz).

Stockholms universitet, SCC Skiljedomsinstitut och Mannheimer Swartling önskar alla lagen och nya kollegor lycka till under Vis Moot-veckan i Wien!

Nyfiken på "mooting"?

Att delta i moot court-tävlingar är en utmanande, rolig och givande aktivitet som verkligen berikar den juridiska utbildningen. Stockholms universitet har en lång tradition och framgångsrika erfarenheter av internationella moot-tävlingar. Läs mer om möjligheterna att delta i moot-tävlingar på följande sida (på engelska):

Moot Courts