Doktorer och professorer uppmärksammades i Stadshuset

Flera doktorer och professorer från Juridicum uppmärksammades vid Stockholms universitets installations- och promotionshögtid i Stadshuset den 29 och 30 september. Under ceremonin delades också universitetets pedagogiska pris ut till Katarina Fast Lappalainen, universitetslektor i rättsinformatik.

Bild från doktorspromotion i Stadshudet
Bland de gemensamma akademiska traditionerna hos universitet och lärosäten i Sverige är professorsinstallationen och doktorspromotionen de främsta, båda med anor från medeltiden. Foto: Niklas Björling

Under den högtidliga ceremonin i Stockholms stadshus promoveras de doktorer som under det senaste året disputerat och tagit ut sin doktorsexamen vid universitetet. Även hedersdoktorer och jubeldoktorer promoveras vid detta tillfälle. Professorsinstallationen är den del av ceremonin där de professorer som tillträtt sin tjänst under föregående år högtidligen välkomnas i sin tjänst. Universitetets guldmedalj och pedagogiska pris delas också ut under ceremonin.

Äger normalt rum en gång per år

På grund av pandemin blev 2021 års installations- och promotionshögtid framskjuten och genomfördes därför den 29:e september i år, medan 2022 års ordinarie installations- och promotionshögtid hölls dagen därpå - den 30:e september 2022.

Båda högtiderna går att se inspelade i SU Play.

Läs mer om högtiden och se sändningarna

Följande personer från Juridicum uppmärksammades vid högtiderna den 29-30 september 2022

30 september

Doktorer som disputerat och tagit ut sin examen 1/7-21 - 30/6-22
Professorer (anställda/befordrade) som tillträtt tjänsten 1/7-21 - 30/6-22

• Lars Hörngren, Hedersdoktor.
  • Gustaf Lindencrona, Jubeldoktor i skatterätt.
  • Bo Johnson Theutenberg, Jubeldoktor i folkrätt.
  • Maria Refors Legge, Ny doktor (promovendi) i rättsvetenskap med inriktning mot offentlig rätt.
  • Oskar Andrews, Ny doktor (promovendi) i rättsvetenskap med inriktning mot civilrätt.
  • Merit Berlips Persson, Ny doktor (promovendi) i rättsvetenskap med inriktning mot civilrätt.
  • Branka Marusic, Ny doktor (promovendi) i rättsvetenskap med inriktning mot civilrätt.
  • Alexander Unnersjö, Ny doktor (promovendi) i rättsvetenskap med inriktning mot civilrätt.
  • Nikola Hajdin, Ny doktor (promovendi) i rättsvetenskap med inriktning mot folkrätt.
  • Frantzeska Papadopoulou Skarp, Ny professor (installandi) i immaterialrätt.
  • Katarina Fast Lappalainen, Pedagogisk pristagare.

29 september

Doktorer som disputerat och tagit ut sin examen 1/7-20 - 30/6-21
Professorer (anställda/befordrade) som tillträtt tjänsten 1/7-20 - 30/6-21

• Lars Gorton, Jubeldoktor (i hans frånvaro) i civilrätt.
  • Alexandra Johansson, Ny doktor (promovendi) i rättsvetenskap med inriktning mot finansrätt.
  • Petra Herzfeldt Olsson, Ny professor (installandi) i arbetsrätt.
  • Eleonora Rosati, Ny professor (installandi) i immaterialrätt.