Ekonomiprofil promoverades som hedersdoktor i juridik

Lars Hörngren, ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, var en av de nio som utsågs till hedersdoktorer vid Stockholms universitet under år 2020. På grund av pandemin sköts promoveringen dock upp till september 2022.

porträtt
Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet har i år äran att knyta till sig en högt förtjänt hedersdoktor; Lars Hörngren. Foto: Anna Nildén

Lars Hörngren, för närvarande senior rådgivare på Finansinspektionen, är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm. Förutom en kort tid som forskare där så har han under hela sin yrkesverksamma tid haft inflytelserika roller inom svensk stadsförvaltning - bland annat som chefsekonom på Riksgäldskontoret, rådgivare på Riksbanken och styrelseledamot i Finansinspektionens styrelse.

Genom många uppdrag i det statliga utredningsväsendet, och som författare till otaliga remissvar, har Lars satt stark prägel på svensk finansmarknadsrättslig lagstiftning under flera decennier. Han har också gjort betydande insatser för Stockholms universitet och dess Juridiska fakultet, till stor del inom ramen för verksamheten vid Stockholm Centre for Commercial Law (SCCL) vid Juridiska institutionen.

Varit ledamot i mer än ett decennium

Lars Hörngren har på ett utmärkande sätt bidragit till universitetets forskning och utbildning, bland annat som ledamot i den exekutiva grupp som leder forskningsavdelningen i Finansmarknadsrätt inom SCCL - en avdelning som är särskilt inriktad på att belysa de finansiella företagens och marknadernas reglering och funktion ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Här har Lars sedan starten för mer än tio år sedan varit delaktig i att planera avdelningens arbete vad gäller seminarier och att samordna den forskning som drivs inom avdelningens verksamhet. Han har även varit handledare för doktorander och undervisat på juristprogrammet.

För Juridicum är det en ära att knyta an Lars Hörngren som en högt förtjänt hedersdoktor. Hans stora engagemang för akademin tror vi kommer att fortsätta - och framöver i samband med en kommande pensionering till och med öka - och då fortsatt närmast Juridiska institutionen vid Stockholms universitet.

Se film från promoveringen den 30:e september 2022

Vad innebär ett hedersdoktorat?

Att promovera hedersdoktorer är en tradition som förekommer vid svenska universitet och högskolor. Ett hedersdoktorat är en utmärkelse som uttrycker universitetets uppskattning av framstående insatser inom något av universitetets verksamhetsområden.

Vid Stockholms universitet är det vicerektor som fattar beslut om hedersdoktorer för respektive område.