Forskningsstudie om immateriella rättigheter i metaversen

FN-organet WIPO (World Intellectual Property Organisation) har nyligen låtit publicera en ny forskningsstudie under deras initiativ ”Building Respect for IP”. Bakom studien står Eleonora Rosati, professor i immaterialrätt vid Stockholms universitet.

Cover of study
Foto: Framsidan av studien / Kirill Cherzovy, Mostphotos (bakgrund)

World Intellectual Property Organisation, WIPO, är ett självfinansierat FN-organ som tillsammans med 193 medlemsländer arbetar med immaterialrätt som ett medel för att stimulera innovation och kreativitet världen över. Det gör de bland annat genom att utveckla nya internationella lagar och normer som ger skydd över gränserna, samt genom att erbjuda utbildning, kunskap och teknik som är betydande för utvecklingen av ett balanserat och effektivt internationellt IP-system.

Att på olika nivåer i samhället sprida kunskap om hur man respekterar och förstår immateriella rättigheter spelar en stor roll i WIPO:s arbete. Därför har de nu bett Eleonora Rosati, professor i immaterialrätt vid Stockholms universitet, att författa en studie med titeln: ”The localization of IP infringements in the online environment: From Web 2.0 to Web 3.0 and the Metaverse”.

Härrör den stundande omväxlingen till ett socialt metaverse

Som titeln antyder fokuserar studien på övergången från den interaktiva dimensionen av Web 2.0 till den ännu mer integrerade och fördjupade verkligheten av Web 3.0 och framåt. Mer specifikt syftar den till att besvara följande frågor:

• Kan samma kriterier och föreställningar som utvecklats för traditionella medier tillämpas i samband med intrång i immateriella rättigheter som utförs genom och inom en framtida digital värld (metavers)?
  • Har skillnaden mellan centraliserade och decentraliserade metaverser - det vill säga om metaversen ägs av ett enda företag eller har en spridd struktur - betydande konsekvenser när det gäller lokaliseringen och hanteringen av intrång i immateriella rättigheter?

Möjligt att applicera nuvarande lagar

porträttbild
Eleonora Rosati. Foto: Rickard Kilström / Stockholms universitet

Studien visar att de befintliga rättsliga ramarna, såsom den tolkas av domstolar i flera jurisdiktioner i förhållande till scenarier som äger rum på dagens internet, verkar erbjuda tillräckligt med vägledning för att lokalisera kränkningar av immateriella rättigheter - detta inklusive de som begås genom metaverserna. Men det finns utmaningar när det gäller att samla in bevis för att fastställa en stark koppling till ett visst territorium, både i syfte att fastställa tillämplig lag och jurisdiktion.

Sammanfattningsvis är övergången till metaversen en spännande utveckling, men den medför också juridiska frågor som måste lösas. Denna forskningsstudie bidrar till att belysa dessa frågor och ger en bredare förståelse för de utmaningar som framtidens immateriella rättigheter kan möta i den digitala världen.

Läs hela studien här

Läs mer om Eleonora Rosati