Juridicum lanserar undervisningspodd om statsrätt

Inom ramen för grundkursen statsrätt, som ingår i juristprogrammet vid Juridiska institutionen, sker i höst en satsning på att bredda undervisningen med ett nytt pedagogiskt verktyg – en podcast. Det är en av universitetets första poddar med direkt koppling till utbildningen.

Kavot och Julia
Personerna bakom Statsrättspodden: Kavot Zillén och Julia Dahlqvist

Statsrättspodden är, precis som namnet antyder, kopplad till grundkursen i statsrätt på juristprogrammet vid Stockholms universitet. Bakom idén står Kavot Zillén, docent i offentlig rätt och universitetslektor vid Juridiska institutionen, som berättar:

– Det här är ett pilotprojekt och vi får se hur idén kommer att utvecklas med tiden, men vi är mycket nyfikna på vilket gensvar vi får från studenterna nu när den lanseras. Själva syftet med podden är i varje fall att ge våra studenter ett komplement till de traditionella undervisningsformerna och på så sätt använda ett nytt pedagogiskt verktyg som kan uppmuntra och motivera till att se juridiska frågeställningar från olika perspektiv.

Gästas av rättsexperter

Samtalen i podden leds av Julia Dahlqvist, doktorand i offentlig rätt vid Juridiska institutionen. Tillsammans med inbjudna gäster, såsom domare, rättsexperter och advokater, kommer hon att diskutera ämnen som visar på relationen mellan juridik och samhälle.

– Tanken är att podden ska visa att samtal om juridik kan se ut och föras på olika sätt, men också att juridiken inte existerar i ett vakuum, säger Julia och fortsätter:

– Juridik både formar och formas av samhället. Vi hoppas att det ska framgå i podden och att den kan hjälpa studenterna att vidga sitt kritiska tänkande och samtidigt ge en tydlig koppling till det praktiska arbetet och aktuella samhällsfrågor.

Öppen för alla

Statsrättspodden genomförs som ett pilotprojekt och finansieras med medel för kvalitetshöjande åtgärder inom grundutbildningen. Podden, som även finns transkriberad, riktar sig i första hand till studenter vid juristprogrammet men alla med ett intresse för statsrättsliga frågor är välkomna att lyssna.

Det första avsnittet släpps i november 2021 och gästas av bland annat Elisabeth Fura som tidigare arbetat som domare i Europadomstolen, chefs-JO och ordförande för advokatsamfundet, etc. Därefter kommer 2-3 avsnitt att släppas löpande under terminen.

Logotyp Statsrättspodden
Lyssna på Statsrättspodden där poddar finns (eller hitta till den via institutionens hemsida).

Statsrättspodden