Ny bok om rättsstatsprincipen

Antologin ”Rule of Law” är volym 69 i bokserien Scandinavian Studies in Law som utges av Stockholm Institute for Scandinavian Law vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet. Redaktörer är professor Jane Reichel och professor Mauro Zamboni.

PLATE IN THE FORM OF SCALES AND AN INSCRIPTION RULE OF LAW.
Foto: Vitaliy Vodolazskyy/ Mostphotos

Rule of Law eller rättsstatsprincipen som juridiskt begrepp har debatterats flitigt under det senaste decenniet, inte minst på grund av den tillbakagång i demokratiska ideal som vi för närvarande bevittnar i Europa och globalt. Medan rättsstatsprincipen är den ryggrad på vilken den moderna staten och dess apparater är uppbyggda, är det fortfarande ganska oklart vad begreppet egentligen innebär. Även icke-demokratiska rättskulturer proklamerar ofta sin anslutning till rättsstatsprincipen. Dessutom är det ett olöst dilemma huruvida Rule of Law är detsamma som eller överlappar med idén om Rechtsstaat.

I denna sextionionde volym i serien Scandinavian Studies in Law reflekterar forskare från de nordiska länderna över om och hur den senaste tidens samhällsutveckling har påverkat begreppet rättsstat inom deras respektive områden. Ett återkommande tema i bidragen är att den aktuella rättsstatsdebatten har påverkat de nordiska rättsordningarna inte bara inom enskilda rättsområden, utan på ett mer strukturellt sätt.

Flera medverkande från Juridicum

Redaktörer för denna volym är professor Jane Reichel, Stockholms universitet, och professor Mauro Zamboni, Stockholms universitet. Huvudredaktör för bokserien Scandinavian Studies in Law är Lydia Lundstedt, universitetslektor i internationell privaträtt. Från Juridicum medverkar även följande forskare med kapitel:

• Antonina Bakardjieva Engelbrekt, professor i EU-rätt, med kapitlet "Rule of Law and Judicial Independence in the EU: Lessons from the Union’s Eastward Enlargement and Ways Forward"
  • Agnes Hellner, docent i processrätt, med kapitlet "Two Visions of Time: The Different Temporalities of the Rättsstat and the Rule of Law"
  • Stanley Greenstein, docent i rättsinformatik, med kapitlet "Artificial Intelligence Destroyed the Rule of Law?"
  • Teresa Simon-Almendal, professor i skatterätt, med kapitlet "The Rule of Law in a State of Flux - The Swedish Tax Law Perspective"
  • Johanna Schiratzki, gästprofessor i familjerätt, med kapitlet "The Rule of Law and Custody of Children in Sweden – What Would King Solomon Have Done? "

Se förordet och innehållsförteckningen här

Om Scandinavian Studies in Law

Stockholm Institute for Scandinavian Law grundades 1956 med målet att sprida kunskap om skandinavisk rätt och rättsteori utomlands. För att uppnå detta mål publicerar institutet Scandinavian Studies in Law (Sc.St.L.), som är en bokserie med artiklar av skandinaviska akademiker och rättsexperter.

Varje volym av Sc.St.L fokuserar på ett specifikt rättsligt ämne och de flesta av artiklarna har aldrig tidigare publicerats.

www.scandinavianlaw.se