Ny hedersdoktor i juridik

Stockholms universitet har utsett 2024 års hedersdoktorer, som på ett utmärkande sätt har bidragit till universitetets forskning och utbildning. Inom juridik tilldelas hedersdoktoratet till Phoebe Okowa, professor i internationell rätt vid Queen Mary, University of London.

Phoebe Okowa. Foto: Onur Pinar

Phoebe Okowa är professor i internationell rätt vid Queen Mary, University of London och medlem av FN:s folkrättskommission och ordförande i dess redaktionskommitté. Hon utbildades vid universiteten i Nairobi och Oxford där hon erhöll en Bachelor of Law (1987), en Bachelor of Civil Law (1990) respektive en Doctor of Philosophy (1994). Okowa har skrivit mycket inom flera olika områden i folkrätten, inklusive om statsansvar, ansvar för internationella brott och miljörättvisa. Utöver sitt akademiska arbete har hon varit rådgivare till regeringar i folkrättsfrågor och deltagit som ombud i flera mål inför Internationella domstolen och Internationella havsrättstribunalen. Som mångårig ledamot av Stockholms centrum för internationell rätt och rättvisa har hon samarbetat med Juridiska institutionen i flera projekt.

– Professor Phoebe Okowa har sedan 20 år varit engagerad i forskning och aktiviteter om internationell rätt, inte minst internationell miljörätt vid Stockholms center för internationell rätt och rättvisa (SCILJ) och i Stockholms miljörättscentrum. Hon har bland annat bidragit till publikationer om internationell rätt, miljörätt och rättvisa som initierats och redigerats vid Stockholms universitet och hon har deltagit i programkommittéer för konferenser och är medlem i SCILJ:s internationella akademiska råd, säger Pål Wrange, professor i folkrätt vid juridiska institutionen.

Installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus den 27 september 2024

Universitetets nya hedersdoktorer promoveras vid universitetets installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus fredagen den 27 september kl 17.00.

Se samtliga nya hedersdoktorer vid Stockholms universitet

VAD INNEBÄR ETT HEDERSDOKTORAT?

Att promovera hedersdoktorer är en tradition som förekommer vid svenska universitet och högskolor. Ett hedersdoktorat är en utmärkelse som uttrycker universitetets uppskattning av framstående insatser inom något av universitetets verksamhetsområden.

Vid Stockholms universitet är det vicerektor som fattar beslut om hedersdoktorer för respektive område.