Nytt nummer av Förvaltningsrättslig tidskrift

Förvaltningsrättslig tidskrift är knuten till Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet och har som ändamål att vara ett forum för forskare och praktiskt verksamma jurister med intresse för förvaltningsrätt. Ordförande i styrelsen är professor Jane Reichel.

Årets första nummer av Förvaltningsrättslig tidskrift, nr 1 2024, innehåller flera artiklar som är publicerade med Open Access, nämligen;

• Barns rättigheter i 2020-talets Sverige – ansvar, utmaningar och möjligheter efter barnkonventionens inkorporering
    av Pernilla Leviner
  • Vår svenska idrottspolitiska modell ifrågasatt
    av Mikael Lindman
  • Sveriges anpassning till Europakonventionen om kommunal självstyrelse
    av Anders Lidström och Tom Madell

Därtill finns flera praxis och rättsfallskommentarer som till exempel tar upp frågan om vägran att lämna ut handlingar mellan myndigheter med hänsyn till arbetets behöriga gång och om sekretessbrytande bestämmelser i brottsbekämpande syfte.

Numret kan beställas från FT:s hemsida:

forvaltningsrattslig.org

Om Förvaltningsrättslig tidskrift

Förvaltningsrättslig tidskrift (FT) har sedan grundandet 1938 behandlat ämnen av allmän förvaltningsrättslig betydelse och utgjort ett forum för utbyte av tankar och erfarenheter på detta område. Fokus för tidskriften ligger på svensk förvaltningsrätt i vid mening, med dess numera inte obetydliga inslag av internationella influenser.