Nytt nummer av Nordisk socialrättslig tidskrift

Nordisk socialrättslig tidskrift (NST) ges ut sedan år 2010 och är knuten till Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet. I tidskriften behandlas ämnen inom den nordiska socialrätten.

Foto (i bakgrunden): Ctacik/Mostphotos

Häfte nr 37.2024 av Nordisk socialrättslig tidskrift innehåller två artiklar som genomgått double blind peer review - d.v.s. granskning av två experter som är anonyma både i förhållande till författaren och varandra. Därutöver innehåller numret en debattartikel om palliativ vård, en rättsfallskommentar och tre bokrecensioner .

En av de böcker som recenseras är Tim Holappas avhandling, "Rätten till bostad i det sociala skyddsnätet: En rättsvetenskaplig studie om enskildas rättigheter och det allmännas ansvar", som med framgång försvarades vid Stockholms universitet hösten 2023.

Tidskriftens alla artiklar publiceras open access på den digitala plattformen
Lawpub.

Se hela NST 37.2024

Om Nordisk socialrättslig tidskrift

Målsättningen med Nordisk socialrättslig tidskrift, NST, är att främja nordisk samverkan inom forskning, normgivning och tillämpning på det socialrättsliga området, men också att fördjupa kunskapen om och påverka nationell lagstiftning och tillämpning.

Huvudredaktör för NST är Pernilla Leviner, professor i offentlig rätt vid Stockholms universitet tillsammans med redaktörerna Thomas Erhag, professor i offentlig rätt, Göteborgs universitet samt Anna-Sara Lind, professor i offentlig rätt, Uppsala universitet. Redaktionssekreterare för tidskriften är jur.dr. Tim Holappa, Stockholms universitet.

www.nordisksocialrattslig.se/