Representerar Sverige i världsledande tvistlösningsinstitut

Patricia Shaughnessy, docent i processrätt, blir ny alternerande ledamot i Internationella Handelskammarens (ICC) Skiljedomstol, med den högst angelägna uppgiften - att säkerställa instansens effektiva processer och tillförlitlighet.

Porträttbild på Patricia
Patricia Shaughnessy grundade magisterprogrammet i internationell kommersiell skiljedomsrätt för nästan 20 år sedan och undervisar också inom andra relaterade rättsområden vid institutionen.

Patricia Shaughnessy, docent och universitetslektor vid Stockholms universitet, har en akademisk karriär inom skiljedomsrätten som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Den består av så väl praktisk erfarenhet av skiljedomsrätt genom uppdrag som skiljeman, som djupgående erfarenhet av att undervisa och forska på området.

Under inte mindre än 12 år var Patricia verksam som ledamot av styrelsen för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC) där hon, enligt egen utsago, fick möjlighet att lära sig särskilt mycket om administration av skiljeförfaranden. Tiden som ledamot hos SCC har sedan följts upp av flera viktiga uppdrag.

Delegat hos GIAC och TRAC

Så sent som i fjol utsågs Patricia till ny styrelseledamot i Georgian International Arbitration Center (GIAC), som är den första ideella skiljedomsinstitutionen i Georgien, och sedan tidigare är hon även ledamot i styrelsen till Tehran Regional Arbitration Centre (TRAC). Hos ICC kan Patricia Shaughnessy nu ytterligare fördjupa sig i skiljedomsrätten på internationell nivå.

– Jag är glad för och hedrad av att få bli alternerande ledamot av ICC:s Skiljedomstol och ser fram emot att få samverka med kollegor från hela världen i Skiljedomstolens viktiga uppdrag, säger Patricia.

De representerar Sverige i världsledande tvistlösningsinstitut