Scandinavian Studies in Law – ett fönster till skandinavisk rättsvetenskap

Petra Herzfeld-Olsson, professor i arbetsrätt, har nyligen utnämnts till ny ledamot i styrelsen för Stockholms Institute for Scandinavian Law, där hon ersätter den framlidne professor Ulf Bernitz. Här kommer hon bidra till den fortsatta utvecklingen av stiftelsens skriftserie – Scandinavian Studies in Law.

Volymes of Scandinavian Studies of Law
Skriftserien Scandinavian Studies in Law utgavs för första gången 1956 och har under årens lopp knutit an många betydande rättsvetare. Foto: Natalie Oliwsson

Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet har en lång tradition av att utforska och sprida kunskap om nordisk rättsvetenskap. En mycket viktig del av detta arbete är skriftserien Scandinavian Studies in Law, som i mer än sex decennier har bidragit till att fördjupa förståelsen för rättsliga frågor i Skandinavien. Rötterna till denna skriftserie sträcker sig tillbaka till den tid då juridiska fakulteten ännu fanns belägen vid dåvarande Stockholms högskola, där Folke Schmidt var anställd som professor i civilrätt mellan 1951–1976.

Professor Folke Schmidt satte avtryck som en pionjär inom rättsvetenskap. På hans initiativ bildades inte bara Arbetsrättsliga föreningen 1954, utan två år senare grundade han också Stockholm Institute for Scandinavian Law. Där kom han att göra sin verkligt stora insats för skandinavisk rätt på den internationella scenen genom sitt arbete med årsboken Scandinavian studies in law. Han tog initiativet till projektet och var redaktör för tjugofyra volymer, från 1956 fram till sin död 1980.

Kommande utgåva uppmärksammar den svenska regeringsformen – 50 år

Professor Petra Herzfeld-Olsson - ny ledamot i styrelsen

För närvarande administreras skriftserien av Lydia Lundstedt, universitetslektor i internationell privat- och processrätt vid Stockholms universitet, som av styrelsen för Stockholms Institute for Scandinavian Law är utnämnd till huvudredaktör. Varje volym av Scandinavian Studies in Law skapas dock genom ett nära samarbete, där teman och ämnen diskuteras under styrelsemöten mellan styrelsen och huvudredaktören. Dessutom välkomnas alltid förslag från alla forskare vid Stockholms universitet, vilket gör att serien verkligen reflekterar det breda spektrumet som finns av skandinavisk rätt.

I den kommande volymen av Scandinavian Studies in Law - volym 70 – tas tillfället i akt att uppmärksamma det faktum att den svenska regeringsformen fyller 50 år under 2024. Till denna volym, med titeln "Constitutional Law in the Scandinavian Countries – A tribute to the Instrument of Government 1974–2024", är Karin Åhman redaktör, professor i statsrätt vid Stockholms universitet. Den kommer att erbjuda en spännande granskning av de skandinaviska ländernas konstitutionella rättssystem under de senaste 50 åren.

Satsar på internationell spridning och tillgänglighet

Sammanfattat är Scandinavian Studies in Law en mycket viktig resurs som ger en så väl samtida som historisk inblick i skandinavisk rättsvetenskap. Förutom den nästkommande volymen om konstitutionell rätt planeras samtidigt för en annan kommande volym med temat finansrätt, vilken förväntas publiceras under våren 2025. Denna publikation, till vilken forskarna Elisabeth Ahlinder och Kelly Chen har blivit utsedda till redaktörer, kommer ge oss ännu mer spännande insikter om rättsväsendet i Norden.

För att nå en global publik är Jure AB distributör för Scandinavian Studies in Law både i Sverige och internationellt. Flera utländska universitetsbibliotek, juridiska företag och bokhandlare prenumererar på serien. Efter en kort tids embargo blir volymerna också fritt tillgängliga i fulltext i databasen på institutets hemsida, där hittills över 900 artiklar har publicerats. Artiklarna är också tillgängliga på HeinOnline och LAWPUB.

www.scandinavianlaw.se/

Text: Natalie Oliwsson