Sven Unger Company Law Scholarship tilldelas Stina Bratt

I advokaten Sven Ungers minne utlyste Mannheimer Swartling och Swedish Corporate Governance Institute i våras ett postdoktoralt forskningsstipendium i bolagsrätt. Stipendiet har tilldelats Jur. Dr Stina Bratt vid Stockholms universitet.

Innan ansökningsperioden gick ut den 15 maj 2023 lämnades ett antal attraktiva forskningsansökningar in från svenska och internationella sökande.

Vid sammanträde den 2 juni 2023 beslutade priskommittén att tilldela Sven Unger Company Law Scholarship till Jur. Dr Stina Bratt, Stockholms universitet. I projektet kommer fokus att riktas mot aktuella frågor knutna till ansvarsfrihetsreglering.

porträttbild
Stina Bratt, doktor i civilrätt med inriktning mot allmän förmögenhetsrätt.

Motivering:

”Stinas forskningsprojekt, som fokuserar på reglering av ansvarsfrihet, är aktuellt. Det berör också på ett kreativt sätt de rättsområden som Sven ägnade särskild uppmärksamhet i sitt akademiska författarskap – bolagsrätt, bolagsstyrning och skadestånd. Kommittén ser fram emot att fungera som referensgrupp för ett forskningsprojekt som kommer att utgöra ett välkommet bidrag från en ung och begåvad akademiker till ett ämne fyllt av olösta frågor.”

Stina kommer att arbeta under ett år med detta projekt, vilket ska resultera i publicering av en forskningsrapport och ett slutseminarium där forskningen presenteras och diskuteras.

Priskommittén bestod av Justitierådet Svante O Johansson (ordf.), Professor Rolf Skog, Professor Niklas Arvidsson, Advokat Eva Hägg och Advokat Patrik Marcelius.