Torsten och Ragnar Söderbergs professur i rättsvetenskap till Mauro Zamboni

Mauro Zamboni, professor i allmän rättslära vid Stockholms universitet, har utsetts till innehavare av Torsten Söderbergs professur i rättsvetenskap för perioden 2024–2027. Professuren kommer att ägnas åt forskning om lagstiftningsprocessen, med fokus på den fas där politiska intentioner omvandlas till konkreta lagtexter.

Porträtt
Professor Mauro Zamboni utanför Södra huset i Frescati. Foto: Natalie Oliwsson

Trots att lagstiftning och processerna kring detta är en av grundstenarna i modern rätt har forskare inom juridik historiskt sett fokuserat på lagen som en färdig produkt och dess relation till omgivande faktorer så som moral, ekonomi, samhälle och kultur. Däremot har den komplicerade processen där politiska beslut översätts till juridiska stadganden inte ägnats någon större uppmärksamhet. Genom sitt projekt "A Middle-range Theory of Legislation in a Globalizing World" strävar professor Zamboni efter att belysa och förstå denna viktiga, men ofta förbisedda aspekt av rättssystemet.

Forskningsprojektet tar avstamp i den pågående globaliseringen av lagstiftningen. I en tid då rättsliga modeller inte längre stannar vid nationsgränser och icke-statliga aktörer spelar en allt större roll i lagstiftningsprocessen, har det blivit mer relevant än någonsin att noga studera hur lagar skapas och implementeras. Globaliseringen har nämligen inte bara ökat klyftan mellan skapandet av lagar och deras praktiska tillämpning, utan också försvagat nationella regeringars makt över regleringsprocessen.

Genom att analysera tre centrala områden ämnar Zambonis projekt öka vår insikt om lagstiftningsprocessen. För det första kommer det att undersöka klyftan mellan politiska intentioner och konkret lagstiftning. För det andra ska det utforska hur globaliseringen har påverkat regleringslandskapet och nationella lagstiftningsprocesser. Slutligen kommer projektet att belysa hur avståndet har ökat mellan aktörer på makronivå, såsom politiker och tänkare, och de på mikronivå, inklusive lagstiftare och experter inom lagstiftningslära.

Professor Zambonis expertis och omfattande nätverk inom den juridiska akademin positionerar honom väl för detta projekt. Hans arbete, som avslutningsvis kommer att resultera i en monografi, förväntas inte bara öka vår förståelse av lagstiftningsprocessen utan också erbjuda praktiska riktlinjer och insikter för lagstiftare och juridiska experter. Genom att utveckla en så kallad "middle-range" teori som förenar politiska beslut med konkret lagstiftning, har projektet potential att verkligen fördjupa vår förståelse för hur lagar formuleras och varför vissa beslut tas - särskilt i en tid av ökad globalisering och komplexitet.

Om Torsten och Ragnar Söderbergs professur i rättsvetenskap

Professuren instiftades gemensamt av Torsten Söderbergs Stiftelse och Ragnar Söderbergs stiftelse med anledning av Juridiska fakultetens vid Stockholms universitet 100-årsjubileum år 2007. Donationen, om 25 miljoner kronor, ska användas till att finansiera en forskningsprofessur i rättsvetenskap som kan innehas av professorer vid fakulteten för en period av högst fyra år. Innehavaren ska under denna period normalt ägna all sin tid åt forskning och är därmed befriad från sin undervisningsskyldighet.

www.torstensoderbergsstiftelse.se/

Text: Natalie Oliwsson