Kursdag om laborativ NO-undervisning

Utbildning

Datum: tisdag 7 januari 2025

Tid: 08.00 – 16.00

Plats: Hudiksvall

Våren 2024 publicerade Skolverket sex laborationer (”Bedömningsstöd”) för formativ undervisning om systematiskt arbetssätt i NO. Materialet utvecklades av de nationella resurscentrumen i biologi, fysik och kemi i samverkan med verksamma högstadielärare. Välkommen till en heldag då du får möjlighet att tillsammans med kollegor från andra skolor genomföra tre av laborationerna och reflektera hur de kan användas i din undervisning.

De sex laborationerna (bedömningsstöden) är fördelade så att det är två i biologi, två i fysik och två i kemi. Varje laboration innehåller följande delar:

  •     Elevhäfte
  •     Lärarhandledning 
  •     Powerpointpresentation

Korta presentationer av varje laboration finns även sist på den här hemsidan.

Var?

Kursdagen anordnas i samarbete med Läroverket i Hudiksvalls kommun, där kursdagen kommer att hållas.

Anmälan

Att delta i kursdagen kostar 1000 SEK exkl. moms inkl. fika och lunch. Anmälan är öppen så länge det finns platser kvar, dock senast 6 december. 

Länk till anmälan

Program

Varje lärare hinner med tre laborationer under kursdagen.

  Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3
8.00 Gemensam introduktion till formativ undervisning med Skolverket
8.50 Biologi 1 Fysik 1 Kemi 1
10.20 Fika
10.40 Biologi 2 Fysik 2 Kemi 2
12.00 Lunch
13.00 Kemi 1 Biologi 1 Fysik 1
14.30 Fika
14.50 Gruppvis lektionsplanering med möjlighet till stöd från kursledarna
15.50-16 Gemensam anslutning

Frågor?

Biologi - ammie.berglund@bioresurs.uu.se

Fysik - lukasz.michalak@fysik.lu.se

Kemi - jenny.olander@krc.su.se

Information om varje laboration

Biologi 1 – Odla hållbart – experiment med jord och vatten

Påverkar sammansättningen av jordpartiklar vad som är en bra odlingsjord? Kan man odla en solros i vilken jord som helst? I den här workshopen tittar vi närmare på ett formativt bedömningsstöd i biologi, provar på praktiska metoder och diskuterar hur de kan användas för att skapa intresse och utveckla elevernas förmåga att planera systematiska undersökningar. Direktlänk till ”Jord och vatten

Biologi 2 - Nyttan av enzymet laktas

Har du testat att göra laktosfri mjölk? Att jobba med enzymet laktas kan berika undervisningen om näringsämnen och matspjälkning. I den här workshopen tittar vi närmare på ett formativt bedömningsstöd i biologi, provar på praktiska metoder och diskuterar hur de kan användas för att skapa intresse och utveckla elevernas förmåga att planera systematiska undersökningar. Direktlänk till ”Enzymer

Fysik 1 – Lutande planet

Hur påverkas stoppsträckan av backens lutning när en bil eller en cykel rullar nedför backen? Det finns inget allmängiltigt svar och ingen enkel teori utan svaret kommer att bero på friktionen mellan hjulen och vägen i det specifika fallet. Vad ska man göra då? Jo, man ska undersöka noggrant det specifika fallet! Det kan finnas ett samband eller ett mönster som man kan tyda i den data man samlar in. När eleverna genomför experimentet med lutande planet behöver de inte ha mycket förkunskaper i fysik utan fokus ligger på förmågan att utföra systematiska undersökningar. I synnerhet utvecklar de sin förmåga att med ett öppet sinne observera och noggrant dokumentera sitt experiment och sina resonemang – för att så småningom identifiera samband. Allt detta gör de tillsammans med sin grupp och med hjälp av flera representationer som stöd i resonemanget: skisser, ord, tabeller och grafer. Workshop i fysik för årskurs 7–9 med Nationellt resurscentrum för fysik. Direkt länk till ”Lutande plan

Fysik 2 – Elektricitet

Ohms lag säger att ju större spänning över en elektrisk komponent desto större ström genom komponenten, och att sambandet mellan strömstyrkan och spänningen är en proportionalitet. Och detta gäller alltid, väl? I experimentet med elektricitet får eleverna först – genom datainsamling och -analys – upptäcka Ohms lag för ett vanligt motstånd. Sedan tar de denna nyvunna kunskap som en hypotes som de använder för att formulera förutsägelser för ett annat motstånd och för en glödlampa. Till slut testar eleverna hypotesen och avgör ifall Ohms lag gäller för alla komponenter. Allt detta gör de tillsammans med sin grupp och med hjälp av flera representationer som stöd i resonemanget: skisser, ord, tabeller och grafer. Workshop i fysik för årskurs 7–9 med Nationellt resurscentrum för fysik. Direkt länk till ”Elektricitet

Kemi 1 - Kylpåsen

Är den kylande effekten, säkerheten, priset eller kanske något annat viktigast när man ska tillverka en kylpåse? I den här workshopen tittar vi närmare på ett laborativt material som är utformat för att eleverna ska få öva på ett naturvetenskapligt arbetssätt kopplat till produktutveckling. Du får utveckla en egen kylpåse och därefter samtalar vi kring formativ undervisning i kemi. Direktlänk till ”Kylpåsen

Kemi 2 - Plastdetektiven

Plaster finns överallt i vår omgivning, men varför finns så många olika sorter? I den här workshopen tittar vi närmare på ett laborativt material som är utformat för att eleverna ska få öva ett naturvetenskapligt arbetssätt genom undersökning av vardagsnära plaster, både på makronivå och molekylnivå. Du får undersöka ett antal okända plaster och därefter samtalar vi kring formativ undervisning i kemi. Workshop i kemi för årskurs 7–9 med Kemilärarnas resurscentrum. Direktlänk till ”Plastdetektiven”