Rollspel med kemin i fokus
Webbinarium
Datum: fredag 7 november 2025
Tid: 15.00 – 16.30
Plats: Zoom
Är du nyfiken på hur du kan använda rollspel för att koppla undervisningen till kemin i samhället? Genom processdrama kan elever öva på att argumentera om etiska frågor och samtidigt befästa centrala kemiska begrepp. Välkommen till ett webbinarium som introducerar ett kompletterande arbetssätt för kemiundervisning.

Bakgrund
Att integrera samhällsfrågor i kemiundervisningen är utmanande eftersom det i många fall involverar elevernas känslor och värderingar.
Skolans undervisning ska vila på vetenskaplig grund. I sin avhandling har Kerstin Danckwardt-Lillieström undersökt hur processdrama kan användas i kemiundervisningen för att utveckla elevernas lärande om komplexa hållbarhetsfrågor, exempelvis metallutvinning, fossilfritt stål och plastföroreningar. Ett exempel på processdrama har hon beskrivit i artikeln: The journey to Dystoplastica
Vad?
Under webbinariet ger Kerstin en introduktion till processdrama i undervisningen och berättar om hur hon använder det i sin egen undervisning i kemi och naturkunskap på Huddinge gymnasium. Det blir även tillfälle att samtala med kollegor från andra skolor om hur det kan användas i den egna undervisningen.
För vem?
Högstadielärare och gymnasielärare som undervisar i kemi och naturkunskap.
När?
För att möjliggöra för fler att delta ges samma webbinarium vid två tillfällen.
- 7/11 kl. 15-16.30
- 13/11 kl. 16-17.30
Hur?
Webbinariet är gratis. Anmäl dig genom länken nedan.
Frågor?
Välkommen att kontakta Jenny Olander, jenny.olander@krc.su.se
Senast uppdaterad: 22 augusti 2025
Sidansvarig: Kemilärarnas resurscentrum