Zooma med en kemidoktorand VT25
Vill du få aktuell kemiforskning förklarad live i klassrummet av en ung forskare? Under vårterminen 2025 erbjuder sig 17 unga kemiforskare från Lund, Luleå och Stockholm, att zooma in till gymnasieklasser. Fram till 27/1 kan du anmäla din klass. Själva Zoombesöket bokar du in i samråd med "din" forskare så att tidpunkten passar er båda.
Hur går det till?

Under besöket
Doktoranden zoomar in till ditt klassrum, ger en presentation samt svarar på dina elevers frågor. Doktoranden kan även ge en liten filmad rundtur på sitt labb eller vid sin dator för att visa hur forskningen i praktiken går till. Dessutom berättar hen om hur det är att arbeta som forskare och tipsar om olika utbildningar som kan leda dit. Eftersom besöken görs av forskarstuderande från hela världen sker de flesta av besöken på engelska.
Artikel från Umeå universitet om en doktorands Zoombesök HT21
När?
Anmälan är öppen till 27 januari och du får svar på vilket föredrag du har fått inom ett par veckor. Därefter tar "din" forskare kontakt med dig för att boka in ett Zoombesöket under vårterminen 2025 vid ett tillfälle som passar er båda.
Inför besöket
Doktoranderna och de unga forskarna tycker att detta projekt är roligt, men också utmanande, eftersom de inte är så vana vid att presentera sin forskning för elever. Ett tips är att boka ett förmöte med doktoranden för att prata om elevernas förkunskaper och komma överens om några begrepp som du kan ta upp i klassrummet i förväg.
Inför mötet får du efter överenskommelse med "din" forskare
- en Zoom-länk till det digitala mötesrummet.
- en utvärderingslänk, som eleverna besvarar efteråt.
Föredrag att välja på våren 2025
Zooma med en kemidoktorand - Föredrag VT25 (176 Kb)
Organisk kemi

O1 | Using old tricks to start a Green Revolution |
O2 | How to simulate chemical reactions in a computer |
O3 | Synthesis of polymer electrolytes for energy application |
Materialkemi
M1 | The power of lab-on-a-chip systems |
M2 | How I use the MAX IV Synchrotron |
M3 | Enhancing emission of gold nanoparticles |
M4 | Elektrokemiska metoder för hållbar batteriåtervinning |
Geokemi/Miljökemi
G1 | Kan metaller från den gröna omställningen påverka miljön och människor? |
G2 | Hur påverkas kemikalier i Östersjön av klimatförändringarna? |
Biokemi
B1 | How can we make stable and greener emulsions? |
B2 | Utveckling av nya matingredienser från restprodukter |
B3 | Mikroorganismer som medel för industriell produktion av förnybara kemikalier |
B4 | Exploring genes in human tissues |
B5 | Mapping the Genome |
B6 | Molecular Design with AI helps in solving societal problems |
B7 | The fascinating world of proteins |
B8 | Att producera kapsaicin i jästceller |
Anmälan
För vem?
Besöken är tänkta att hållas i någon av följande kurser:
- Kemikurser på gymnasiet.
- Naturkunskap 2 på gymnasiet.
Varje lärare kan endast boka in ett besök per omgång, men det går bra att bjuda in flera klasser vid samma tillfälle. Anmäl dig enbart om du vill bjuda in en doktorand till ditt klassrum och be kollegor att anmäla sig själva.
Om du skulle få förhinder från att ta emot besöket behöver du höra av dig till doktoranden och till jenny.olander@krc.su.se för att avboka.
I listan över föredrag ser du vilka som ges på engelska respektive svenska. Varje föredrag ges upp till tre gånger och principen först till kvarn kommer att tillämpas vid fördelning av föredrag.
Anmälningslänk
Anmmäl dig senast 27 januari genom att fylla i nedanstående formulär:
Här kan du anmäla dig till utskick om projektet
Mer info
Medverkande lärosäten HT24

Koppling till ämnesplanen i kemi
Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av kemins betydelse för klimat, miljö och människokroppen samt kunskaper om kemins olika tillämpningar inom till exempel utvecklingen av nya läkemedel, nya material och ny teknologi. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt perspektiv på vår omvärld. I undervisningen ska aktuell forskning och elevernas upplevelser, nyfikenhet och kreativitet tas till vara. Undervisningen ska också bidra till att eleverna, från en naturvetenskaplig utgångspunkt, kan delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor och ställningstaganden, Skolverket (2011b). Ämnesplan i kemi för gymnasiet
Senast uppdaterad: 20 december 2024
Sidansvarig: Kemilärarnas resurscentrum