Hedvig gjorde gymnasiearbete om astrocyters aktivitet i mänsklig vävnad hos DBB!

Hedvig gjorde gymnasiearbete om astrocyters aktivitet i mänsklig vävnad vid ALS i Eva Hedlunds grupp på DBB "något av det roligaste jag gjort" berättar hon.

Några frågor till Hedvig som kom till oss från naturprogrammet på Norra Real.

Kan du berätta lite kort om ditt gymnasiearbete?

Jag gjorde mitt gymnasiearbete om astrocyters aktivitet i mänsklig vävnad vid ALS. Astrocyter är stjärnformade celler som finns i centrala nervsystemet, alltså i hjärnan och ryggmärgen, och de bidrar med många viktiga funktioner för att se till att allt fungerar. I ALS blir de i stället toxiska och går in i ett aktiverat stadie. Mitt arbete gick ut på att färga astrocyter i ryggmärgs- respektive mitthjärnevävnad från ALS och kontrollpatienter för att se om och hur deras aktivitet ändrades.

Hur kom det sig att du kontaktade SU för att göra ditt gymnasiearbete?

Att göra gymnasiearbete inom biologi/biokemi i skollabbet begränsar verkligen möjligheterna till att göra något man tycker är intressant. Jag har länge varit intresserad av neurovetenskap, så när det var dags att bestämma vad vi skulle göra mejlade jag runt till olika forskningsgrupper och labb som höll på med det för att se om det fanns något projekt jag kunde göra hos dem. Jag hade tur och fick plats hos Eva Hedlund, och slapp odla bakterier i tre månader.

Vad tyckte du om att göra arbetet hos oss?

Det är en av de roligaste grejerna jag har fått göra! Bara att vara på ett riktigt labb och göra experiment var en så häftig upplevelse, sen att jag fick göra något så intressant gjorde att jag alltid var taggad på att åka dit. Sen var det ju väldigt mycket jobb, som det blir med projekt på den nivån, men att få göra spännande saker gjorde att jag alltid höll mig motiverad. Nu efteråt är jag så taggad på att kanske forska i framtiden, men framför allt att fortsätta plugga neuro på universitetet!