Avhopp från kriminella gäng

Nytt forskningsprojekt vid Kriminologiska institutionen ska undersöka det polisiära arbetet med avhopp från kriminella gäng. Docent och lektor Anita Heber, vid Kriminologiska institutionen på Stockholms universitet, driver projektet tillsammans med Anders Stenström, biträdande lektor vid Malmö universitet.

Avhopparverksamhet beskrivs alltmer som en central del av polisens arbete mot gängkriminalitet men det saknas fortfarande studier kring detta. Forskningsprojektet, som är finansierat av Vetenskapsrådet, ska undersöka hur polisinitierade avhopparverksamheter fungerar och även identifiera utmaningar och möjligheter.

Anita Heber.
Anita Heber, docent och lektor vid Kriminologiska institutionen, leder projektet. Hennes forskningsområden är viktimologi (brottsoffer), organiserad brottslighet, trafficking och kriminalpolitik. Hon har just nu flera aktiva forskningsprojekt vid institutionen Foto: Sören Andersson.

"Projektet stöds av en internationell och nationell grupp med praktiker och akademiker både i och utanför Sverige. Genom att studera erfarenheter hos såväl poliser som gängavhoppare kommer projektet att skapa ny kunskap som kan bidra till att utveckla avhopparprogrammen. Projektet kommer också att visa på potentialen för polisledd avhopparverksamhet som syftar till att minska gängbrottslighet."

Läs mer om forskningsprojektet här.

Projektet väntas starta i juli 2024.

Här kan du läsa om fler pågående forskningsprojekt vid institutionen.