Christoffer Carlsson ny docent vid Kriminologiska institutionen

I april utnämndes Christoffer Carlsson till docent i kriminologi. Vi passade på att ställa några frågor till honom om hans forskning och den nya titeln.

Grattis till docenttiteln! Hur känns det?

Tack! Det känns jätteroligt. En av mina tidigare handledare och kollegor, professor Eva Tiby, brukade alltid säga att docent var ”en bra station”, något jag bär med mig och hoppas blir sant även för mig.

Kan du berätta lite om din tidigare forskning och karriär inom akademin?

Min forskning har framförallt behandlat frågan om individers beteenden över tid, det vill säga hur individer förändras eller förblir desamma i takt med att de åldras. Huvudsakligen har jag undersökt det genom att studera brottslighet och kriminella karriärer, med både kvantitativa och kvalitativa metoder. Traditionell brottslighet skjuter i höjden när barn övergår till tonåringar, varför gör den det? Kort därefter, när samma tonåringar övergår till vuxenlivet, upphör nästan alla med brottslighet. Varför slutar man? Och varför fortsätter en liten del betydligt längre än så? Med det temat i fokus har jag även undersökt vägar in i och ut ur våldsbejakande extremism och kriminella nätverk.

Har du några pågående, och planer för framtida, projekt?

Just nu börjar vi närma oss det sista året av vårt projekt På Lång Sikt, där jag tillsammans med kollegor vid institutionen undersöker kriminella karriärer i en födelsekohort från 1950-talet. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet. Tillsammans med två andra kollegor, Tove Pettersson och Robin Gålnander, har jag också just sjösatt en intervjustudie av SiS ungdomsvård och deras arbete med ungdomar med har anknytning till kriminella nätverk.