Fängelseexpansion utan motstycke?

När de nya fängelserna väl är byggda kommer de politiska motiven att vara bortglömda och alla kommer att fråga sig varför de egentligen byggdes. Magnus Hörnqvist, professor i kriminologi, skriver om en fängelseexpansion utan motstycke i svensk historia i Tidskrift för Kriminalvård.

Magnus Hörnqvist.
Magnus Hörnqvist, professor, Kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet. Foto: Sören Andersson.

De närmaste tio åren ska det byggas fängelser runt om i landet i stor omfattning. År 2033 beräknas upp emot 35 000 människor att sitta i fängelse. Siffror i den storleksordningen har cirkulerat under de senaste månaderna, och diskussion har främst rört kriminalvårdens kapacitetsproblem.

Men vad betyder egentligen 35 000 människor i fängelse, vilken förändring skulle det innebära?
Det korta svaret är att Sverige skulle gå en helt egen väg, som avviker kraftigt inte bara från den traditionella välfärdsstaten utan även från så gott som alla jämförbara länder i världen.

35 000 människor i fängelse är den avsedda effekten av regeringens politik

Först ett stort förbehåll: det är en prognos. Ingen vet exakt var det landar även om Tidöpartiernas samtliga straffskärpningar genomförs. Mycket talar ändå för en kraftig fängelseexpansion. Justitieminister Gunnar Strömmer bekräftar att 35 000 människor i fängelse är den avsedda effekten av regeringens politik. Alternativa påföljder som elektronisk fotboja avfärdas. Endast fängelsestraff är gott nog. På 1990-talet var Sverige ett föregångsland för alternativa påföljder. Nu är det gamla hederliga cellfängelser som ska byggas runt om i landet.

Det råder konsensus mellan socialdemokratin och Tidöpartierna

Kommer det verkligen att bli så? Ja om ingen säger stopp är risken stor. Socialdemokratin har inget att invända och något motstånd i riksdagen finns inte i sikte. Det är kanske den största garanten för att fängelseexpansionen verkligen blir av: att det råder konsensus mellan socialdemokratin och Tidöpartierna.

35 000 människor i fängelse år 2033. Baserat på Kriminalvårdens prognos för fångpopulationens utveckling och SCB:s prognos över befolkningsutvecklingen skulle Sverige år 2033 ha ett fångtal på 316 per hundratusen invånare. Bortser vi från de allra minsta nationerna skulle Sverige (i den senaste sammanställningen över olika länders fångtal) hamna på plats 12 i världen, inskjutet mellan å ena sidan Brasilien, Turkiet, Belarus, Nicaragua och Ryssland och å andra sidan Costa Rica, Sydafrika och Argentina. Det är länder som Sverige annars historiskt sett inte har så mycket gemensamt med, om vi ser till andra globala mått avseende ojämlikhet, mord per hundratusen eller demokrati-index. Det ger en fingervisning om hur radikal förändringen skulle vara i internationell kontext.

Ett fångtal på 316 per hundratusen innebär ett historiskt skifte. Begränsar vi perspektivet till EU framstår förändringen som än mer radikal. Inget annat EU-land har idag ett fångtal på mer än 200 per hundratusen. Trenden inom EU är snarare den motsatta, att fångpopulationerna minskar något. I andra länder som gått i straffande riktning främst Polen och Ungern har fängelseexpansion undvikits bland annat genom att utnyttja fotboja.

Läs hela artikeln i Tidsskrift för Kriminalvård.

Här kan du även läsa om vad Kriminologiska institutionen tidigare skrivit om fängelseexpansionen