Jonna Rennerskog disputation

Idag disputerar Jonna Rennerskog från Kriminologiska institutionen.

Jonna Rennerskog disputerar med avhandlingen "An object in need of protection but not a subject of rights? : A study on rights of children involuntarily placed in care in the Swedish welfare state".

"Avhandlingen undersöker implementationen av Barnkonventionen inom den svenska tvångsvårdslagstiftningen som ett sätt att adressera problematiken med våld, kränkningar och försummelse på särskilda ungdomshem. Mer specifikt analyserar den hur spänningen mellan tvång och barn som autonoma rättssubjekt manifesteras i regleringen av låst tvångsvård. Genom att granska officiella dokument samt genomföra intervjuer med riksdagsledamöter och tillsynsinspektörer belyser avhandlingen hur det förekommer en överdriven tilltro till Barnkonventionen som lösning på problemen inom låst tvångsvård", skriver Jonna Rennerskog.

Studien pekar på hur barns rättigheter kan användas som maktstrategier och legitimera en ökad användning av tvång, disciplin och kontroll.

"Vidare illustrerar den hur barns individuella rättigheter förväntas reglera välfärdsstatens användning av tvång, vilket resulterar i att barnen hålls ansvariga för att själva förverkliga sin rätt till en trygg och säker vård".

"Denna fragmentering av samhälleligt ansvar är ett resultat av att rättigheterna är öppna för tolkning och starkt påverkas av den sociala och politiska kontext de implementeras i. I detta fall präglas kontexten av en kombination av föråldrade uppfattningar om vilka dessa barn är, en skärpning av kriminalpolitiken, logiken hos rättsstaten och processer kopplade till nyliberalismen".

Opponent är Anna Lundberg, Professor i Rättssociologi, Lunds Universitet.

Betygsnämnden utgörs av docent Kristina Engwall, Institutionen för socialt arbete, Uppsala universitet, docent Annika Staaf, Institutionen för socialt arbete, Linnéuniversitetet och professor Olof Bäckman, Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet. Till suppleant utses docent Katrin Lainpelto, Juridiska institutionen, Stockholms universitet.

Här kan du läsa avhandlingen i sin helhet.