Kriminologiska institutionen avvisar förslag om höjda straff

"Det är oklart vad syftet med utredningen är", säger professor emeritus Henrik Tham.

Kriminologiska institutionen ställer sig kritiska till förslaget om höjda fängelsestraff och avvisar det i remissvaret till "SOU 2023:1 Skärpta straff för flerfaldig brottslighet".

Utredningen tycks ha varit inriktad på att leverera den ideologiska produkt politiker beställt: ”Höj straffen!”.

I remissvarets sammanfattning går det att läsa: "Uppdraget att höja straffen vid flerfaldig brottslighet löses genom argument som antingen framstår som relativt godtyckliga eller saknar empiriskt stöd. Förslagets kostnader, i vid mening, diskuteras heller inte i förhållande till den omfattande straffskärpning som pågår i Sverige och de stora problem som Kriminalvården ställs inför. Kriminologiska institutionen avvisar förslaget till straffskärpning."

Henrik Tham.
Professor emeritus Henrik Tham vid Kriminologiska institutionen har berett remissvaret. Foto: Vilhelm Stokstad, Kontinent.

Det tydliga resultatet av en samlad kriminologisk forskning på området är att längre fängelsestraff inte minskar brottsligheten. Om det är inkapaciteringseffekter som avses borde det skrivits ut och i så fall diskuterats i förhållande till kontrollkostnaderna.

- Det nya förslaget innebär dessutom 700 nya fängelseplatser i en situation där Kriminalvården inte klarar utbyggnaden, har svårt att hitta personal för nya tjänster och varnar för ett ökat våld på anstalterna på grund av överbeläggningen, säger Henrik Tham i relation till remissvaret.

På länken nedan går det att läsa remissvaret i sin helhet:

Remissvar till ” SOU 2023:1 Skärpta straff för flerfaldig brottslighet" (231 Kb) .