Ny antologi undersöker nordiska reaktioner på brott i en global kontext.

Boken Nordic Criminal Justice in a Global Context - Practices and Promotion of Exceptionalism undersöker med kritiska perspektiv nordiska reaktioner på brott.

Enligt Magnus Hörnqvist, professor vid Kriminologiska institutionen, en av bokens redaktörer, är syftet med den att diskutera om det finns, eller fanns, något specifikt nordiskt när det gäller reaktioner på brott och hur dessa marknadsförs på en internationell arena. Båda dessa frågor behandlas tillsammans – praktiker och marknadsföring – eftersom det nordiska blivit ett varumärke som även används av forskare.

Både Henrik Tham, professor emeritus, och Johan Edman, professor vid kriminologiska institutionen har varit med och skrivit kapitel till boken som publiceras i dagarna av förlaget Routledge. Boken undersöker flera kriminologiska områden, bland annat narkotika, sexköp, krigsbrott, fängelser och ”nordic noir”.

-    Det har under hela 2000-talet funnits livaktiga idéer om att de nordiska länderna skiljer ut sig internationellt.  Att lyfta upp och kritiskt diskutera dessa idéer är ett av bokens huvudsyften. Finns det något speciellt med nordiska fängelser eller prostitutionslagstiftning? Eller är det bara smart marknadsföring som gör att vi kanske tror det? I det vacklandet – snarare än balansgången – föddes boken.

Antologin kom ur en workshop-serie i Oslo, Köpenhamn och Stockholm mellan åren 2017–2019.

Antologins tre redaktörer är Magnus Hörnqvist, Mikkel Jarle Christensen, Kjersti Lohne. Boken presenteras först den andra februari på Kriminologiska institutionen men du kan läsa i den redan nu