Rekordstort forskningsbidrag för nytt projekt

Forte beviljar rekordstort bidrag till forskning som ska främja socialtjänstens arbete.

Fem forskare vid Kriminologiska institutionen,Julia Sandahl, Anna Kahlmeter, Felipe Estrada, Tove Pettersson och Maria A. Vogel, har i samarbete med kollegor från Institutionen för Socialt arbete erhållit ett stort programstöd på 24 miljoner kronor i Fortes utlysning.

Forte beslutade 2024 att bevilja 195 miljoner kronor till projekt och forskning som på olika sätt ska stärka socialtjänstens arbete med ambitionen att stärka samarbetet mellan forskning och praktik.

Projektet handlar om socialtjänstens brottsförebyggande arbete och leds av Julia Sandahl och Anna Kahlmeter under åren 2024-2029.

Vi återkommer med mer information om allt som kommer ske inom ramen för forskningsprogrammet och projektet "Socialtjänstens arbete med brottsprevention - förutsättningar, arbetssätt och utfall".

Här kan du läsa mer om den forskning som bedrivs vid Kriminologiska institutionen.

Läs mer om Fortes utlysning och beviljade forskningsmedel till projekt här.