”Så hindrar vi dömda unga från att återfalla i brott"

DN DEBATT 19/9. En statlig utredning vill införa fängelser för ungdomar som begår allvarliga brott, i stället för de särskilda ungdomshem som finns i dag. Men för att minska återfallen inom denna grupp krävs omfattande satsningar på utslussning för att återanpassa de unga till ett liv i frihet, skriver Tove Pettersson, professor i kriminologi, i en ny ESO-rapport.

Den 14 augusti överlämnade Utredningen om frihetsberövande påföljder för unga sitt betänkande (SOU 2023:44) till regering­en. Utredningen föreslår genomgripande förändringar i bestraffningen av barn som begår mycket allvarliga brott.

Några viktiga förändringar är att:

●avskaffa den slutna ungdomsvården och i stället döma barnet till fängelsestraff som avtjänas på särskilda ungdomsavdelningar vid vanliga fängelser

●utse en särskild koordinator vid Kriminalvården som följer barnet

●ålägga kommunens socialnämnd att utse en särskild handläggare för barnet

●bara i undantagsfall låta den nya fängelselagen för unga gälla för den som är (eller blir) 18 år under den tid som straffet avtjänas.

Förslagen innebär på flera sätt ett skifte i synen på dessa barn. En stor andel av dem kommer att behandlas som vuxna under hela eller delar av fängelsetiden, trots att de var barn när brotten begicks.

Läs hela artikeln hos Dagens Nyheter