Sandra Moss, ny doktorand vid Kriminologiska institutionen

Sandra Moss om sitt nya forskningsprojekt, en kvantitativ studie om företagsbrottslighet.

Sandra Moss
Sandra Moss, ny doktorand på Kriminologiska institutionen.

Stort grattis till att ha blivit antagen som doktorand! Hur känns det?
Det känns jättekul, och lite nervöst, men mest kul!

Berätta om ditt forskningsprojekt!
I och med att jag bara hunnit göra ett första PM så hänger vissa bitar fortfarande lite i luften, men projektets övergripande ämne är företagsbrottslighet och forskningsmetoden är kvantitativ. Tanken med projektet är att undersöka svenska företag som ålagts särskilda rättsverkningar (så som skadeavgift, företagsbot eller annan sanktionsavgift) till följd av lagöverträdelser. Då jag är väldigt intresserad av företag och företagsbrott, hade mitt mastersarbete en liknande inriktning (fast i mindre skala och mer avgränsat) och det var under arbetet med detta som idén till det aktuella projektet uppkom. Utöver mitt eget intresse för ämnet, bedömdes det även vara relevant på ett större plan då svensk kvantitativ forskning avseende företagens brottslighet finns i väldigt begränsad omfattning.

Det första steget blir att göra en djupare undersökning av datatillgängligheten och möjliga tillvägagångsätt vad gäller datainsamling, då detta är helt avgörande för projektets slutgiltiga utformning och det fortsatta arbetet.

Vad ser du fram emot?
Jag ser fram emot det mesta skulle jag säga, men om jag ska lyfta fram något specifikt så är det väl datainsamling och senare analys av materialet. Det är väl de delar som jag tycker är allra roligast.

Vad har du gjort tidigare?
Lite allt möjligt, men det senaste året har jag jobbat som forskningsassistent. Innan jag började utbilda mig inom kriminologi läste jag Personal- och arbetsvetenskap vid Linköpings universitet och arbetade sedan som rekryterare i två år innan jag bytte bana och satsade på kriminologin istället.

Vad har du för tidigare utbildning?
Utöver den tidigare nämnda utbildningen, har jag en kandidatexamen och en mastersexamen inriktade på kriminologi från Stockholms universitet.